PDA

Bekijk de volledige versie : Japanners klonen dezelfde muis 26 keer na elkaar


Leen.Buyens
9th March 2013, 11:04
Japanse wetenschappers hebben een muis 26 opeenvolgende keren gekloond. Ze gebruikten daarvoor telkens de genen van het laatst gekloonde dier. Volgens de directeur van het onderzoeksinstituut is zo'n experiment nooit eerder uitgevoerd. .

De ploeg van Riken, een Japans onderzoeksinstituut, heeft onder leiding van Teruhiko Wakayama in totaal 598 muizen gekloond sinds het experiment in 2006 van start ging. "Het is veruit het belangrijkste project met zoogdieren", benadrukte Wakayama. "Dankzij onze vooruitgang wordt het mogelijk om de dieren te klonen zelfs nadat het dier gestorven is. Nu kunnen we een melkkoe op zo'n manier klonen dat het nieuwe exemplaar van dezelfde kwaliteit is als het originele."

Wakayama legde uit dat zijn team een bestaande methode om dieren te klonen op punt heeft gesteld. Zo kunnen er meer opeenvolgende klonen gemaakt worden. De gekloonde muizen hebben dezelfde biologische eigenschappen als de normale dieren. Ze leven even lang en beschikken over normale voortplantingsorganen, zegt Wakayama nog.

Toch hebben de Japanse wetenschappers enkele ongewone zaken, zoals een vergrote placenta, vastgesteld bij de gekloonde muizen. Maar die zaken brengen het leven van de diertjes niet in gevaar.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1592928/2013/03/08/Japanners-klonen-dezelfde-muis-26-keer-na-elkaar.dhtml

Mening:
De grote vraag die ik me bij dit artikel stel is: 'Waarom'? Het is toch ongeloofelijk absurd dat je (dode) dieren gaat klonen? Dieren zijn net als mensen levende wezens en moet je dus evengoed met respect behandelen. Ik vind het niet kunnen dat men dieren kloont. Het heeft toch ook geen enkel nut? Je zou een goede melkkoe kunnen laten klonen zodat je en even goede andere melkkoe hebt. Maar zijn we dan niet egoïstisch bezig? Onze hond is een paar maanden geleden overleden. Het zou echt superegoïstisch zijn om hem te klonen. We zouden het enkel doen omdat het voor ons goed uitkomt.
Ik denk dat we ook aan de dieren moeten dienken die gekloond zullen worden. Dode dieren kloon je al helemaal niet, levende dieren klonen, dat vind ik ook een beetje absurd. In plaats van een melkkoe te klonen, kan je er ook gewoon een bijkopen of wachten op kalfjes. Ik denk zelfs dat dat goedkoper is dan je melkkoe te laten klonen.
De wetenschap kan veel en staat ver, maar sommige dingen vind ik dus echt wel absurd.

alexandra.moorkens
9th March 2013, 18:26
Leen, ik vind dat je gelijk hebt als je zegt dat er respect moet zijn voor dieren. Maar ik zie dan de mogelijkheid verder naar de mens. Niet dat je hele mensen moet gaan klonen, maar als je organen zou kunnen maken, zouden heel veel mensen uit de nood worden geholpen. Er zijn nu al te weinig orgaandonoren en dat komt omdat mensen vaak moeten wachten tot er iemand sterft voor ze organen kunnen gebruiken. Als ze nu een goed paar longen, of een goed hart, nieren, lever,... kunnen maken of zelf meteen maken uit lichaamseigen weefsel, dan is er ook geen angst meer voor de afstoting van de organen. Je moet de pro's tegen de contra's afwegen. En vooral zorgen dat je niet zo een situatie krijgt zoals in The Island, waar ze volledige mensen gaan klonen die dan als granen worden geoogst en waar ze de organen gewoon uitsnijden. Nee, het is wel de bedoeling dat er enkel de noodzakelijke delen worden gekloond en niet dat er mensen of dieren onnodig moeten lijden.