PDA

Bekijk de volledige versie : Leerkrachten in South Dakota mogen gewapend voor de klas


c*arlotte.meeus
9th March 2013, 09:27
Leerkrachten in de Amerikaanse staat South Dakota mogen binnenkort met een wapen binnen handbereik lesgeven. Gouverneur Dennis Daugaard tekende vrijdag een wet met die dat mogelijk maakt.
Niet alleen leerkrachten mogen volgens de nieuwe wet gewapend zijn, ook alle andere personeelsleden van de staatsscholen mogen wapens dragen. Ze moeten wel eerst een opleiding volgen, vergelijkbaar met die van de plaatselijke ordehandhavers. Lokale media meldden vrijdag dat de wet werd goedgekeurd ondanks fel verzet, onder andere van de opvoeders.

De wet is een zoveelste overwinning voor de machtige NRA (National Rifle Organisation). De Amerikaan se wapenlobby ijvert voor goedkeuring van wapendracht voor het hele Amerikaanse grondgebied. Tot op vandaag kon je enkel een legaal gewapende leerkracht tegenkomen in sommige schooldistricten in Texas en Ohio. South Dakota is de eerste staat die een dergelijke wet goedkeurt.

Volgens een woordvoerder van gouverneur Daugaard is de wapenwet nodig omdat ‘de politie zich vaak mijlenver van de scholen bevindt' in weinig bevolkte deelstaten als South Dakota.

In de nasleep van de dramatische schietpartij op een school in Newtown beloofde VS-president Barack Obama te ijveren voor verstrenging van de wapenwetten.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130308_00497523

Mening :
Enerzijds vind ik dit persoonlijk geen slecht idee, in Amerika gebeuren immers veel schietpartijen op scholen die door leerlingen worden gestart. De leerkrachten zijn er ongewapend niets tegen, waardoor er zeer veel slachtoffers vallen. Hierdoor zullen zowel de leerkrachten als de leerlingen zich misschien veiliger voelen op school.
Anderzijds vind ik het persoonlijk ook onverantwoord. In Amerika is er al veel commotie rond de wapenwetten, Obama eist zelfs voor verstrenging van de wapenwetten. Dit gebeurt niet, integendeel de leerkrachten krijgen er een wapen bij. Ik stel mij dan de vraag, is het wel veilig om de leerkrachten een wapen te geven?