PDA

Bekijk de volledige versie : Dikke mensen overlijden vaker bij auto-ongeluk


c*arlotte.meeus
7th March 2013, 13:15
Dikke mensen zijn niet vaker bij auto-ongelukken betrokken, maar ze sterven wel vaker bij zo'n ongeval.
Mensen met een body mass index (BMI) boven de 40 (meer dan 125 kilo bij een lichaamslengte van 1,75 m) hebben 80 procent meer kans om dood te blijven in een botsing, vergeleken met botsingslachtoffers met een sowieso al gezondere BMI van 18,5 tot 25. Dat schrijven een transportveiligheidsdeskundige en een epidemioloog van de universiteit van West-Virginia in Emergency Medicine Journal.

De grotere doodskans kan komen, denken de onderzoekers, doordat te dikke mensen vaker hartproblemen of andere gezondheidsproblemen hebben. Maar ze vinden het veel waarschijnlijker dat dikke mensen niet goed worden beschermd door auto en autogordels. Ze verwijzen naar botsproeven met een stoffelijk overschot aan boord waarin is aangetoond dat vijf lijken van dikke mensen door autogordels veel slechter werden tegengehouden dan drie slanke kadavers.

Het onderlichaam van de dikke overledenen die voor het experiment werden gebruikt, schoot wel 40 centimeter vooruit voordat de gordel strak trok. Dikke mensen worden dus eerst nog naar voren gekatapulteerd, waardoor er ernstiger verwondingen ontstaan. De speling komt doordat de gordels niet goed blokkeren omdat er veel zacht, vervormbaar vetweefsel tegenaan drukt.

Mensen met een beetje overgewicht (BMI van 25 tot 30) hebben geen verhoogde kans op de botsingsdood. Daarna loopt het op: bij een BMI van 30 tot 35 is de overlijdenskans 20 procent hoger. En bij een BMI van 35 tot 40 is de kans de helft groter.

Overigens loopt een botsing ook vaker slecht af voor heel magere mensen (BMI beneden 18,5).

De onderzoekers keken naar ruim 41.000 botsingen tussen auto's waarbij een bestuurder overleed.

Ze deelden de auto's in zeven type- en gewichtscategorieën in en analyseerden aanrijdingen met gelijkwaardige auto's. Dat waren er ruim 3.400.

In een maatschappij met zoveel te dikke mensen moeten ontwerpers hun ontwerp aanpassen aan die groep, vinden de onderzoekers.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130304_00491530

Mening :
Overlaatst zag ik op het nieuws dat er meer en meer mensen sukkelen met diabetes. De ziekte komt voort uit de ongezonde levensstijl van vele mensen. Er zijn namelijk veel mensen met overgewicht en dat zorgt voor vele problemen zoals hart-en vaatziekten. Dit houdt zeer veel risico's in en dus ook in het verkeer. Het verwondert me dus niets dat mensen met overgewicht sneller overlijden bij een auto-ongeluk. Bovendien houden de veiligheidsgordels hen niet genoeg tegen zoals bij mensen met een gezonde BMI.
Ik vind wel dat de ontwerpers van de veiligheidsgordels hun ontwerp mogen aanpassen, mensen met overgewicht hebben ook recht op een veilige rit naar het werk of wat dan ook.

Sofie.DeWolf
14th April 2013, 17:49
De mening van Charlotte stemt volledig overeen met mijn mening. Er zijn steeds meer en meer mensen die lijden aan overgewicht, dit met de bijkomende gevolgen zoals bijvoorbeeld diabetes, hart – en vaatziekten, … . Nu blijkt dat mensen met overgewicht vaker overlijden bij een auto-ongeluk dan mensen met een normaal gewicht. Volgens het artikel is de voornaamste reden hiervoor dat de auto en de autogordels hier niet aan aangepast zijn. De gordels zijn een effectief en levensreddend voor mensen met een normaal gewicht. Bij mensen met overgewicht ligt dit anders omdat deze mensen meer vetweefsel hebben. Dit is zacht, dus het is moeilijker voor de gordel om te detecteren of het gaan om een ongeval of dat de persoon in kwestie gewoon aan het bewegen is. Ook is de impact groter. Er is een groot verschil tussen het tegenhouden van een persoon van 60 kilogram en het tegenhouden van een persoon van 120 kilogram. In het artikel staat ook geschreven dat men in de toekomst rekening zou moeten houden met dikke mensen in het verkeer. Men moet dus de auto’s en autogordels hier aan aanpassen. Dit lijkt mij niet meer dan normaal aangezien er steeds meer mensen te maken krijgen met overgewicht.

Stijnvdv
14th April 2013, 19:52
Ik denk, als ik de voorgaande antwoorden/meningen lees, dat er goede argumenten worden aangehaald. Ik denk wel dat er nog 1 aspect ontbreekt: voorkomen is beter dan genezen. Ik ben van mening dat er, naast het aanpassen van voertuigen en autogordels, genoeg campagne gevoerd moet worden om mensen te waarschuwen voor de gevaren van overgewicht, het brengt - zoals dit artikel aangeeft - namelijk meer gevaren mee dan 'enkel' hart- en vaatziekten.