PDA

Bekijk de volledige versie : Soaciale baby leert sneller woordjes


Sabrina Claesens
6th March 2013, 09:38
Kinderen die al vroeg andermans aandacht kunnen vangen en sturen, bouwen sneller een woordenschat op, meldt de Radboud Universiteit Nijmegen. Psychologe Karin Beuker onderzocht 23 kinderen maandelijks tussen de leeftijd van 8 en 24 maanden. De sociale vaardigheid om iemands aandacht te vangen en te richten ontstaat tussen 8 en 15 maanden. Eerst komt de passieve fase, waarbij baby's leren iemands aandacht te volgen. Daarna leren ze hoe ze zélf andermans aandacht kunnen sturen. Hoe vroeger de actieve fase aanbreekt, hoe beter de woordenschat van de kinderen groeit, meldt Beuker in het vakblad Infant Behavior and Development .

Bij het onderzoek zat Beuker tegenover het kind, omringd door zes knuffels. Als ze naar een specifieke knuffel keek, noteerde een collega of het kind haar blik volgde. Daarna wees ze naar een knuffel en noteerde de collega of het kind haar gebaar met de ogen volgde.

Aandacht sturen werd uitgelokt door het kind iets te geven waar het hulp bij nodig had, zoals een doorzichtige dichte bak met leuk speelgoed erin. Het doel was dat het kind de aandacht van de ander daarop zou richten. Taalontwikkeling werd getest met woordenlijsten die de ouders over hun kind invulden .

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130303_00490255
mening: Ik kan mij er wel in vinden dat sociale baby's sneller de woordenschat leren. De ouders van deze kinderen gaan ook meer met de kinderen bezig zijn vermoed ik, omdat het kind de kans moet krijgen om de de aandacht te sturen zodat hier in het artikel staat vermeld. Dit kan enkel gebeuren als de ouders veel met het kind bezig zijn. Op deze manier gaan ze al meer tegen het kind praten en gaat deze de woordjes ook sneller overnemen.