PDA

Bekijk de volledige versie : Vanackere neemt ontslag na ACW-affaire


katelijne.uytterhoeven
5th March 2013, 11:41
Vanackere neemt ontslag na ACW-affaire
Bron: belga.be

Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) kondigde tijdens een persconferentie op zijn kabinet zijn ontslag aan.
DM UPDATE Minister van Financiën Steven Vanackere neemt ontslag. Dat heeft hij bekendgemaakt op een persconferentie. Vanackere benadrukt dat hij recht in zijn schoenen staat en dat hij zich steeds heeft ingezet om zijn mandaat "zorgvuldig en plichtsgetrouw te vervullen". "De onterechte insinuaties en verdachtmakingen" in het ACW-Belfiusverhaal maken hem het werken echter onmogelijk en gaan ook zijn "persoonlijke incasseringsvermogen" te boven.

"Ik wil dat dit stopt. Dit klimaat van wantrouwen hindert mij in mijn werk, hetgeen niet in het belang is van het land. Het is ook niet in het belang van mijn partij. En ik wil ook erkennen dat het persoonlijk mijn incasseringsvermogen te boven gaat", aldus Vanackere.

"Twijfels over mijn deontologie, omwille van mijn politieke overtuigingen, ervaar ik als zeer onrechtvaardig. Dat verklaart waarom ik deze beslissing zelf heb genomen, en dit ondanks de aanmoediging en de steun die ik in mijn eigen partij van de leiding, de collega's en de militanten ben blijven krijgen", klinkt het.

Vanackere is er wel zeker van dat zal blijken dat hem niets verweten kan worden, als het stof zal gaan liggen zijn. Vanackere gaat naar eigen zeggen aan de slag als volksvertegenwoordiger. Over wie Vanackere zal opvolgen is nog niets bekend.

ACW
Vanackere kwam in opspraak na onduidelijkheid over wat hij nu eigenlijk precies wist over de deal tussen het ACW en Belfius rond de winstbewijzen en de daarbij bedongen intrestvoet. Vorige week werd hij daarover nog uit de wind gezet door Belfius-topman Jos Clijsters. Net als voorzitter Alfred Bouckaert verzekerde hij daarnaast dat de minister van Financiën op geen enkel moment is tussengekomen tijdens de onderhandelingen.

Weinig later bleek echter dat een medewerker van Vanackere, Wouter Devriendt, ook onafhankelijk bestuurder bij Belfius is en adviseur voor de overheidsholding FPIM, die de aandelen van overheidsbank Belfius beheert. Dat bracht Vanackere weer in diskrediet.

Ergernis
Binnen de regering en de meerderheid heerste er vooral ergernis over de stuntelige communicatie van Vanackere. "Dit gaat niet meer over de winstbewijzen van ACW, maar over belangenvermenging", merkte een minister kort voor het ontslag van Vanackere op. "Wat gebeurt hier allemaal? Dit is schadelijk voor alle ministers en het imago van de hele federale regering."

bron:
De Morgen

Mening
Er kwam teveel druk op S.V. door zijn belangrijke functie bij het acw dat toch in zeer slecht daglicht kwam na verdenking van fraude en oneerlijkheid.
Zijn ontslag duidt mijn inziens op de belangenvermenging tussen de minister als ambt en de christelijke vakbond als organisatie. Door nu een stap opzij te zetten houdt hij de eer aan zichzelf en hoopt hij erop dat ze niet te diep gaan graven in zijn achtergrond.