PDA

Bekijk de volledige versie : Nemo danst om anemoon te helpen ademen


Sofie.DeWolf
4th March 2013, 19:22
Nemo danst om anemoon te helpen ademen

Clownvissen, zoals het tekenfilmfiguurtje Nemo, en zeeanemonen hebben een speciale relatie. De dieren leven in de veilige omgeving van een anemoon en daar doen ze ook iets voor terug. Wetenschappers hebben ontdekt dat clownvissen een dansende beweging maken, waardoor anemonen gemakkelijk kunnen ademen.
Door te bewegen brengen de clownvissen het zeewater in beweging, zodat anemonen vlotter kunnen ademen. Daardoor kunnen anemonen op veel plaatsen overleven. Zelfs in redelijk stilstaand water kunnen ze dankzij Nemo ademhalen. Het is de eerste keer dat wetenschappers kunnen bewijzen dat de relatie tussen clownvissen en anemonen van twee kanten komt.

De anemonen verspreiden ook een giftige stof die roofdieren weghouden van de clownvisjes. Voor de anemonen zijn de clownvissen een deel van zichzelf en dat moeten ze absoluut beschermen.

De ontdekking heeft belangrijke gevolgen voor de bescherming van clownvissen. Wanneer vissers de dieren vangen, plukken ze meestal een hele anemoon leeg. Maar hierdoor hebben ze de hele anemoon ter dood veroordeeld. Ze doen er in de toekomst dus beter aan niet meer dan één of twee visjes te vangen en de rest in de anemoon te laten zwemmen. Al zou het nog beter zijn om geen clownvissen uit de oceaan te vissen om nadien in een aquarium te stoppen.

Het Laatste Nieuws 04/03/2013 om 16u38

Mening

Iets wat iedereen al lang weet, zeker na het zien van de film Nemo, is dat clownvissen en zeeanemonen een sterke band hebben. Wat we nog niet wisten is waarom. Ik wist ook niet waarom. Dit artikel geeft verheldering. Zeeanemonen beschermen clownvissen tegen roofdieren. Clownvissen zorgen er dan weer voor dat de anemonen makkelijk kunnen ademhalen, dit doen deze vissen door dansende bewegingen te maken. Ik vind het zeer fascinerend dat dieren in de natuur met elkaar samenwerken. Deze ontdekking zorgt ervoor dat er belangrijke veranderingen komen met betrekking tot de bescherming van clownvissen. Het beste zou zijn dat niemand nog een clownvis mee naar huis zou nemen. Ik ben hier zeker voorstander van. Over het algemeen vind ik al dat je dieren moet laten leven waar ze thuis horen. Clownvissen horen niet thuis in een aquarium. Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen graag een clownvis hebben omdat dit een mooi dier is of omdat de kinderen er heel graag één of twee willen. Toch geef ik aan iedereen de boodschap mee om hierover na te denken.