PDA

Bekijk de volledige versie : Weg met toetsenbord en muis, je pc bestuur je met gebaren


Annelies.Roofthooft
28th February 2013, 17:19
Computerbesturing zoals we die kennen uit de sciencefictionfilm 'Minority Report' is weer een stapje dichterbij. Het Amerikaanse technologiebedrijf Leap Motion brengt namelijk bewegingsdetectie, zoals die al gebruikt wordt bij de Nintendo Wii en Microsoft Kinect, naar pc's. Daarvoor heeft het een design bakje vol sensoren ontwikkeld.
De Leap, zoals het toestelletje heet, moet je bij je toetsenbord leggen. Met hand en vingerbewegingen kan je bepaalde taken op je scherm uitvoeren. Het apparaatje is volgens de makers "200 keer accurater dan eender wat er vandaag op dat vlak beschikbaar is op de markt, in gelijk welke prijsklasse". Het zou vingerbewegingen detecteren tot op een honderste van een millimeter nauwkeurig.

Marktanalisten zien in het toestel alvast de brug tussen tablets en laptops en desktops. Een aanraakscherm in een desktop of laptop is ten eerste duur en ten tweede ergonomisch gezien erg onpraktisch. Met een Leap worden beide problemen in één - tja - beweging omzeild.

Leap Motion kondigde gisterenavond aan dat de gebareninterface vanaf 19 mei beschikbaar is in de Verenigde Staten en 80 dollar (ongeveer 60 euro) zal kosten. Bij Best Buy kunnen nu al reserveringen worden geplaatst.

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1587903/2013/02/28/Weg-met-toetsenbord-en-muis-je-pc-bestuur-je-met-gebaren.dhtml

Eigen mening:
Dit artikel geeft weer blijk van de voortdurende vooruitgang van technologie. Terwijl de tablets nog maar pas geleden het nieuwste van het nieuwste waren, is dit nu blijkbaar weeral alledaags geworden door deze vernieuwingen. Natuurlijk vind ik het goed dat er vooruitgang is die voor ons het leven vereenvoudigt maar ik stel me hierbij toch de bedenking of de kloof tussen onze generatie, die opgegroeid is met technologie, en oudere generaties dan niet nog groter wordt.

Lindl Wijnants
1st March 2013, 08:54
Ik denk net zoals Annelies dat het inderdaad goed is dat we vooruitgang boeken op vlak van technologie. Tijdens de international days hebben een paar gastsprekers het er ook over gehad. Karel Uyttendaele heeft een filmpje laten zien waar ook de technologie aanbod komt. Zo zei men in het filmpje dat de radio 12 jaar nodig had om door te breken, terwijl de Ipod maar 2 jaar nodig had. Dit verschil maakt maar weer eens duidelijk hoe snel we vooruitgang boeken op vlak van technologie.
Ik vind net zoals Annelies dat door deze snelle vooruitgang de kloof tussen onze generaties te groot wordt. Mijn ouders kunnen net redelijk met een gsm en een computer omgaan. Zij kennen deze vorm van technologie nog niet. In mijn papa zijn jeugdjaren had nog niet iedereen een telefoon in huis. Er was maar één telefoon in 't straat. Dat is iets dat wij ons niet meer kunnen voorstellen. Daarom moet onze vorige generatie steeds weer opnieuw zich "bijscholen" om te kunnen werken met deze technologie.

J*nas.De.Mey
6th March 2013, 09:35
Ik denk dat we niet te snel conclusies moeten trekken. Hoewel er inderdaad dingen bestaan zoals de Kinect voor Xbox en de WII, zijn deze verre van optimaal. Deze technologie staat nog in zijn kinderschoenen en op dit moment zijn de mechanische en digitale invoermethoden (toetsenbord, muis, joysticks, etc) nog altijd veruit superieur in zowel gemak, precisie als efficiëntie.

Het is goed dat we verder streven naar nieuwe mogelijkheden maar op dit moment lijkt het mij beter om realistisch te zijn.