Annelies.Roofthooft
27th February 2013, 19:18
Psychologen moeten kinderen niet te snel de stempel dyslectisch geven, stelt Nederlands staatssecretaris Sander Dekker. Hij opent daarom een debat om te zien of de regels rond dyslexieverklaringen verstrengd kunnen worden.
Onlangs bleek dat maar liefst 15 procent van de Nederlandse scholieren aangepaste eindexamens doet. Veel van die kinderen hebben een dyslexieverklaring, omdat ze moeite hebben met lezen. "Als het gaat om zulke grote percentages, kun je er vraagtekens bij zetten of iedereen inderdaad dyslexie heeft", aldus Dekker.
Kinderen die woordblind zijn, moeten volgens de staatssecretaris aangepaste eindexamens kunnen doen. De teksten die ze moeten lezen bestaan dan bijvoorbeeld uit grotere letters en ze krijgen iets meer tijd.
Leerproblemen
Het zou echter ook kunnen zijn dat een kind gewoon moeite heeft met lezen en te makkelijk als dyslectisch wordt bestempeld. "We moeten uitkijken dat we niet al onze leerproblemen dyslexie gaan noemen", stelt de staatssecretaris.
Volgens psycholoog en onderzoeker Chris Struiksma van het Nederlands Instituut van Psychologen is iedereen geschrokken van de cijfers. Want volgens de wetenschap is slechts 3 tot 4 procent van de scholieren dyslectisch.
Aantrekkelijk
Volgens is hem is het voor scholieren aantrekkelijk om dyslectisch verklaard te worden en krijgen ze bovendien gemakkelijk een dyslectieverklaring. "Iedere zelfbenoemde deskundige kan zo'n verklaring afgeven", zegt Struiksma. Een mogelijke maatregel is dat alleen eindexamenkandidaten die al op 14-jarige leeftijd een dyslectieverklaring hadden, aangepaste examens mogen doen.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/38/Kinderen/article/detail/1587484/2013/02/27/Niet-te-snel-zijn-met-de-stempel-dyslexie.dhtml
eigen mening:
Ik vind het persoonlijk wel goed dat hier aandacht aan wordt gegeven. Sommige leerlingen hebben inderdaad gewoon nog enkele moeilijkheden en hoeven niet meteen dyslectisch verklaard worden. Dit is misschien inderdaad voor vele scholier aantrekkelijk maar nefast voor hun verdere ontwikkeling. Zij krijgen dan aangepaste testen die onder hun niveau zijn. Op deze manier is de uitdaging er niet en is het ook veel moeilijker om iets bij te leren voor deze leerlingen.
Onlangs bleek dat maar liefst 15 procent van de Nederlandse scholieren aangepaste eindexamens doet. Veel van die kinderen hebben een dyslexieverklaring, omdat ze moeite hebben met lezen. "Als het gaat om zulke grote percentages, kun je er vraagtekens bij zetten of iedereen inderdaad dyslexie heeft", aldus Dekker.
Kinderen die woordblind zijn, moeten volgens de staatssecretaris aangepaste eindexamens kunnen doen. De teksten die ze moeten lezen bestaan dan bijvoorbeeld uit grotere letters en ze krijgen iets meer tijd.
Leerproblemen
Het zou echter ook kunnen zijn dat een kind gewoon moeite heeft met lezen en te makkelijk als dyslectisch wordt bestempeld. "We moeten uitkijken dat we niet al onze leerproblemen dyslexie gaan noemen", stelt de staatssecretaris.
Volgens psycholoog en onderzoeker Chris Struiksma van het Nederlands Instituut van Psychologen is iedereen geschrokken van de cijfers. Want volgens de wetenschap is slechts 3 tot 4 procent van de scholieren dyslectisch.
Aantrekkelijk
Volgens is hem is het voor scholieren aantrekkelijk om dyslectisch verklaard te worden en krijgen ze bovendien gemakkelijk een dyslectieverklaring. "Iedere zelfbenoemde deskundige kan zo'n verklaring afgeven", zegt Struiksma. Een mogelijke maatregel is dat alleen eindexamenkandidaten die al op 14-jarige leeftijd een dyslectieverklaring hadden, aangepaste examens mogen doen.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/38/Kinderen/article/detail/1587484/2013/02/27/Niet-te-snel-zijn-met-de-stempel-dyslexie.dhtml
eigen mening:
Ik vind het persoonlijk wel goed dat hier aandacht aan wordt gegeven. Sommige leerlingen hebben inderdaad gewoon nog enkele moeilijkheden en hoeven niet meteen dyslectisch verklaard worden. Dit is misschien inderdaad voor vele scholier aantrekkelijk maar nefast voor hun verdere ontwikkeling. Zij krijgen dan aangepaste testen die onder hun niveau zijn. Op deze manier is de uitdaging er niet en is het ook veel moeilijker om iets bij te leren voor deze leerlingen.