PDA

Bekijk de volledige versie : Leuvense universiteit denkt aan nieuw vak voor alle studenten


Michael Van Deun
15th February 2013, 11:11
Leuvense universiteit denkt aan nieuw vak voor alle studenten

maandag 11 februari 2013, 11u45
Auteur: bbd

De KU Leuven werkt aan een nieuw universiteitsbreed vak dat de voorlopige naam Mens- en Wereldbeelden draagt. Dat meldt het studentenblad Veto.

“We willen studenten leren om over de muren tussen verschillende disciplines te kijken,” zegt Ludo Melis, vicerector Onderwijsbeleid in Veto.

Melis: 'Er wordt al lang gezegd dat universitaire studies in zekere mate te kort schieten op het vlak van algemene vorming. Ook in de middelbare school is er vaak niet genoeg aandacht voor algemene vorming.'

De plannen zijn nog vaag. Zo ligt de invulling van het vak nog niet vast. In een eerste deel zouden de studenten leren hoe wetenschappelijke kennis tot stand komt en wat de grote historische ontwikkelingen zijn op dat vlak.

Een tweede deel zou studenten in contact brengen met totaal andere disciplines. Melis geeft in Veto het voorbeeld van een student Humane Wetenschappen die een module genetica volgt. Daarnaast zal er ook aandacht zijn voor maatschappelijke problematieken zoals klimaatverandering en multiculturaliteit.

In eerste instantie zou Mens- en Wereldbeelden een keuzevak zijn. 'Maar het is de bedoeling dat op termijn elke universiteitsstudent het vak volgt', zo laat Veto weten.

Op dit ogenblik is het vooral een denkoefening. Volgens Melis zal er deze of volgende maand een concreet voorstel komen over inhoud en praktische organisatie van het vak.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130211_028&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dso-nieuws-binnenland+(De+Standaard+Online%3A+Binnenland)

Heel die actualiteitstest vond ik eigenlijk absoluut niet objectief en eerlijk uitgevoerd in de scholen. Bovendien heeft de media heel de zaak opgeblazen. In verschillende interviews met onder andere Minister van Onderwijs Pascal Smet is ook aan bod gekomen dat deze falende actualiteitskennis al veertig jaar bezig is. De regering vindt het dan niet zo belangrijk, aangezien ze er nooit iets aan hebben gedaan. Dit laatste was één van de argumenten die ter sprake kwamen. Hiermee ben ik ook deels akkoord. Bovendien vind ik dat iedereen de actualiteit moet volgen, maar eigen interesses primeren uiteraard. Niet iedereen is van alles op de hoogte. Een stom voorbeeld zijn de geschiedenisvragen! Hoe kunnen studenten lerarenopleiding deze vragen beantwoorden als ze komen uit een beroepsrichting en waar het gezin ook totaal geen aandacht besteed aan ons verleden? Dit is maar één van de zovele voorbeelden die aanhalen dat die tests eigenlijk waardeloos en zelfs onder foute voorwaarden zijn afgenomen.
Daartegenover vind ik het wel een interessante oplossing van KUL om een nieuw vak in te voeren waar al die parate kennis aan bod komt. Zelf vind ik het wel belangrijk en heel boeiend om die zaken te weten, ook al scoor ik geen 100% op die test. Een goede basis is nodig, maar ik vind niet dat studenten dit uit zichzelf allemaal moeten verwerven. Het onderwijs moet hierin ook zijn taak opnemen, zeker in gezinnen waar actualiteit absoluut geen aandacht krijgt! Ik vind het dus wel een goed initiatief om de algemene actualiteitskennis bij studenten te gaan verzorgen. In mijn ogen mocht dit al veel sneller gebeurd zijn! Ik wil zelfs extremer zijn door te zeggen dat dit vak in alle scholen (hoger onderwijs, maar zeker ook secundair onderwijs) mag doorgetrokken worden. Niemand zal er slechter van worden! Hierbij maak ik ook de kanttekening dat ik wel vind dat het geen vak mag worden waar studenten alleen maar opdrachten en groepswerken maken om die kennnis zelfstandig te verwerven, ik vermoed dat ook betrokkenheid en interesse dan alsmaar meer achteruit zullen gaan. Studenten kunnen wel zelf bepaalde inhouden verzorgen voor hun medestudenten in de vorm van presentaties of dergelijke, dat is een heel ander perspectief wat ook nog boeiend is naar mijn mening. Het is maar een suggestie, maar ik weet uit ervaring dat studenten overladen met groepswerken die uiteindelijk geen nut meer hebben toch niet echt efficiënt blijkt te zijn!

AGOO
18th February 2013, 17:35
Ik kan Michael in grote lijnen volgen. De test die werd afgenomen aan de lerarenopleiding gaf niet al te beste cijfers weer in verband met de kennis van onze toekomstige leraren. Maar ik vind niet dat deze jongeren moeten worden geviseerd. Ik ben ervan overtuigd dat als diezelfde test werd afgenomen in andere richtingen, de resultaten niet beter zouden zijn. Deze jongeren komen allemaal van de secundaire school en hebben de eindtermen gehaald. We moeten de oorzaak aanpakken, niet het gevolg. Het wordt dringend tijd dat we de oorzaak eens grondig doorlichten, namelijk het secundair onderwijs. Wel moeten respect tonen voor de leerkrachten en leerlingen. De leerkrachten hebben maar een beperkt aantal uren om de nodige inhouden te zien, vaak wordt hun planning in de war gebracht door andere activiteiten zoals een sportdag, toneel, ... .Voor de leerlingen is het ook niet altijd eenvoudig om uit de massa instroom van informatie in de media, de relevante onderwerpen te selecteren.

Het idee om een nieuw vak te lanceren aan de universiteit, stemt mij positief gezind, het lijkt mij verstandig om de studenten de actualiteit te laten opvolgen, om dit als bewuste burgers te verwerken en hierover te praten. Dit wel op voorwaarde dat er inspanningen worden geleverd om het secundair onderwijs te optimaliseren. Voor mij is het een en-en verhaal.

A*ton Goossens
20th March 2013, 17:46
[QUOTE=Michael Van Deun]Leuvense universiteit denkt aan nieuw vak voor alle studenten

maandag 11 februari 2013, 11u45
Auteur: bbd

De KU Leuven werkt aan een nieuw universiteitsbreed vak dat de voorlopige naam Mens- en Wereldbeelden draagt. Dat meldt het studentenblad Veto.

“We willen studenten leren om over de muren tussen verschillende disciplines te kijken,” zegt Ludo Melis, vicerector Onderwijsbeleid in Veto.

Melis: 'Er wordt al lang gezegd dat universitaire studies in zekere mate te kort schieten op het vlak van algemene vorming. Ook in de middelbare school is er vaak niet genoeg aandacht voor algemene vorming.'

De plannen zijn nog vaag. Zo ligt de invulling van het vak nog niet vast. In een eerste deel zouden de studenten leren hoe wetenschappelijke kennis tot stand komt en wat de grote historische ontwikkelingen zijn op dat vlak.

Een tweede deel zou studenten in contact brengen met totaal andere disciplines. Melis geeft in Veto het voorbeeld van een student Humane Wetenschappen die een module genetica volgt. Daarnaast zal er ook aandacht zijn voor maatschappelijke problematieken zoals klimaatverandering en multiculturaliteit.

In eerste instantie zou Mens- en Wereldbeelden een keuzevak zijn. 'Maar het is de bedoeling dat op termijn elke universiteitsstudent het vak volgt', zo laat Veto weten.

Op dit ogenblik is het vooral een denkoefening. Volgens Melis zal er deze of volgende maand een concreet voorstel komen over inhoud en praktische organisatie van het vak.


Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130211_028&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+dso-nieuws-binnenland+(De+Standaard+Online%3A+Binnenland)

Heel die actualiteitstest vond ik eigenlijk absoluut niet objectief en eerlijk uitgevoerd in de scholen. Bovendien heeft de media heel de zaak opgeblazen. In verschillende interviews met onder andere Minister van Onderwijs Pascal Smet is ook aan bod gekomen dat deze falende actualiteitskennis al veertig jaar bezig is. De regering vindt het dan niet zo belangrijk, aangezien ze er nooit iets aan hebben gedaan. Dit laatste was één van de argumenten die ter sprake kwamen. Hiermee ben ik ook deels akkoord. Bovendien vind ik dat iedereen de actualiteit moet volgen, maar eigen interesses primeren uiteraard. Niet iedereen is van alles op de hoogte. Een stom voorbeeld zijn de geschiedenisvragen! Hoe kunnen studenten lerarenopleiding deze vragen beantwoorden als ze komen uit een beroepsrichting en waar het gezin ook totaal geen aandacht besteed aan ons verleden? Dit is maar één van de zovele voorbeelden die aanhalen dat die tests eigenlijk waardeloos en zelfs onder foute voorwaarden zijn afgenomen.
Daartegenover vind ik het wel een interessante oplossing van KUL om een nieuw vak in te voeren waar al die parate kennis aan bod komt. Zelf vind ik het wel belangrijk en heel boeiend om die zaken te weten, ook al scoor ik geen 100% op die test. Een goede basis is nodig, maar ik vind niet dat studenten dit uit zichzelf allemaal moeten verwerven. Het onderwijs moet hierin ook zijn taak opnemen, zeker in gezinnen waar actualiteit absoluut geen aandacht krijgt! Ik vind het dus wel een goed initiatief om de algemene actualiteitskennis bij studenten te gaan verzorgen. In mijn ogen mocht dit al veel sneller gebeurd zijn! Ik wil zelfs extremer zijn door te zeggen dat dit vak in alle scholen (hoger onderwijs, maar zeker ook secundair onderwijs) mag doorgetrokken worden. Niemand zal er slechter van worden! Hierbij maak ik ook de kanttekening dat ik wel vind dat het geen vak mag worden waar studenten alleen maar opdrachten en groepswerken maken om die kennnis zelfstandig te verwerven, ik vermoed dat ook betrokkenheid en interesse dan alsmaar meer achteruit zullen gaan. Studenten kunnen wel zelf bepaalde inhouden verzorgen voor hun medestudenten in de vorm van presentaties of dergelijke, dat is een heel ander perspectief wat ook nog boeiend is naar mijn mening. Het is maar een suggestie, maar ik weet uit ervaring dat studenten overladen met groepswerken die uiteindelijk geen nut meer hebben toch niet echt efficiënt blijkt te zijn![/QUOTE]

Ik kan Michael in grote lijnen volgen. De test die werd afgenomen aan de lerarenopleiding gaf niet al te beste cijfers weer in verband met de kennis van onze toekomstige leraren. Maar ik vind niet dat deze jongeren moeten worden geviseerd. Ik ben ervan overtuigd dat als diezelfde test werd afgenomen in andere richtingen, de resultaten niet beter zouden zijn. Deze jongeren komen allemaal van de secundaire school en hebben de eindtermen gehaald. We moeten de oorzaak aanpakken, niet het gevolg. Het wordt dringend tijd dat we de oorzaak eens grondig doorlichten, namelijk het secundair onderwijs. Wel moeten respect tonen voor de leerkrachten en leerlingen. De leerkrachten hebben maar een beperkt aantal uren om de nodige inhouden te zien, vaak wordt hun planning in de war gebracht door andere activiteiten zoals een sportdag, toneel, ... .Voor de leerlingen is het ook niet altijd eenvoudig om uit de massa instroom van informatie in de media, de relevante onderwerpen te selecteren.

Het idee om een nieuw vak te lanceren aan de universiteit, stemt mij positief gezind, het lijkt mij verstandig om de studenten de actualiteit te laten opvolgen, om dit als bewuste burgers te verwerken en hierover te praten. Dit wel op voorwaarde dat er inspanningen worden geleverd om het secundair onderwijs te optimaliseren. Voor mij is het een en-en verhaal.