PDA

Bekijk de volledige versie : Jeugd start met seks op 16-17


Ingeborg.Pecqueur
9th February 2013, 17:14
BRUSSEL - Jongeren beginnen niet zoveel eerder met seks dan vroeger. Dat blijkt uit het meest grootschalige onderzoek over seks dat ooit in Vlaanderen werd gevoerd.
Van alle jongens en meisjes onder de 25 jaar had de overgrote meerderheid voor het eerst seks tussen 15 en 18 jaar: 71,4 procent begint er in die tijdspanne van vier jaar aan. Slechts elf procent was ouder dan 18 jaar bij zijn of haar eerste keer. Er is ook een groep van 13,5 procent die maar 14 jaar oud was. Jongens van deze generatie zijn gemiddeld 17 jaar, meisjes 16 jaar.

Dat blijkt uit Sexpert-onderzoek, het grootste onderzoek over seks in Vlaanderen ooit. Het is een samenwerking tussen de Universiteit Gent, het Universitair Ziekenhuis van Gent, de KU Leuven en Sensoa. 1.800 mensen werden face to face ondervraagd.

Niet negatief

Bij de oudere leeftijdsgroepen had een kwart zijn of haar eerste keer pas veel later, tussen 21 en 23 jaar. Voor de gemiddelde Vlaming is de leeftijd bij de eerste keer dus wel gedaald, maar niet zo spectaculair als vaak wordt gedacht: van 20 jaar voor de 65-plussers naar 17 jaar voor de huidige generatie jongeren. De onderzoekers menen dat die ‘dalende trend' de jongste tien, twintig jaar tot stilstand is gekomen, zoals in andere Europese landen.

‘Mensen denken vaak dat de jeugd er zoveel vroeger mee begint omdat ze dat op televisie zien, maar tv is niet de realiteit', zegt Lies Verhetsel van Sensoa.

Uit onderzoek blijkt ook dat slechts zeer weinig jongeren de eerste keer een erg negatieve ervaring vonden: 1-2 procent bij jongens, 5 procent bij meisjes. ‘De groep die het ‘eerder een negatieve dan een positieve ervaring' vond, was wel groter, maar dat heeft meer te maken met te grote verwachtingen. En bij meisjes met het hebben van pijn bij de eerste keer. Ook al zijn de meisjes zich daar op voorhand wel van bewust', zegt Verhetsel.

We doen het één keer per week

Uit het Sexpert-onderzoek blijkt verder dat we het gemiddeld één keer per week. De mediaan is gelijk aan eenmaal per week, wat betekent dat de helft het minder vaak doet, en de andere helft juist vaker. Er is geen verschil tussen mannen en vrouwen.

Vrouwen hebben gemiddeld een vijftal seksuele partners gehad, mannen negen. En een kwart van de Vlamingen hield het bij één. Tot slot is een kwart van de mannen en een op de vijf vrouwen ooit al eens vreemdgegaan.

Nooit eerder werd op zo'n grote schaal informatie over dit thema verzameld. Zo'n 1.800 mensen, van 14- tot 80-jarigen, werden bevraagd. Het onderzoek is een samenwerking tussen de Universiteit Gent, het UZ Gent, de KU Leuven en Sensoa, met de financiële steun van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT).

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130207_00462048&word=seks

Mening: Ik vind dit zeer positief. Ik dacht persoonlijk dat deze leeftijd tegenwoordig lager lag en ben dan ook blij te lezen dat ik verkeerd zat. Ik hoop echt dat deze leeftijd blijft en niet gaat dalen met de jaren.