PDA

Bekijk de volledige versie : De 'Spijbelfoon' is eraan begonnen in Gent


Cindy.Remijsen
1st February 2013, 17:27
De "Spijbelfoon" is eraan begonnen in Gent

VRT

vr 01/02/2013 - 12:36 In een Gentse school is vandaag het proefproject "De Spijbelfoon" van start gegaan. Dat houdt in dat ouders van spijbelaars een sms of voicemailbericht krijgen als hun kind afwezig is op school. De stad wil zo het spijbelprobleem aanpakken.
Het proefproject start in de Gentse school met het hoogste aantal spijbelaars: het Centrum voor Leren en Werken, dat deeltijds beroepsonderwijs aanbiedt. De "Spijbelfoon" zal ouders automatisch waarschuwen met een sms of voicemailbericht als hun kinderen niet op school zijn.
Het gaat om een geautomatiseerd systeem op basis van de afwezigheidslijsten van de school. Dit bespaart heel wat tijd omdat de ouders niet meer opgebeld moeten worden door het personeel van de school. Het proefproject loopt vanaf vandaag tot 28 juni 2013. Daarna volgt een evaluatie en zal beslist worden of de Spijbelfoon in alle Gentse scholen toegepast kan worden.
Vorig schooljaar was ruim 10 procent van de Gentse scholieren 10 halve dagen of meer onwettig afwezig. Spijbelen is er, net als in de andere Vlaamse centrumsteden, een reëel probleem.

Bron: www.deredactie.be

Mijn mening
Deze ‘Spijbelfoon’ lijkt mij een zeer goede manier om ouders op de hoogte te brengen als hun kind spijbelt. Toch hoop ik dat ze ook onderzoek doen naar de oorzaak van het spijbelen, want enkele een smsje naar de ouders zal niet voldoende zijn opdat leerlingen niet zouden spijbelen. Gezien de ‘Spijbelfoon’ tijdsbesparend werkt, kan men deze tijd vrijgekomen hiervoor gebruiken.
Het is belangrijk om na te gaan waarom leerlingen spijbelen: omdat hun vrienden het doen (peerpressure), omdat ze niet graag naar school komen, omdat ze gepest worden…
Alleen dan kan er gericht naar een oplossing gezocht worden, want 10 procent van de Gentse scholieren die 10 halve dagen of meer onwettig afwezig zijn, is wel veel.