PDA

Bekijk de volledige versie : Moeten we het 'dode' Latijn vervangen door het Chinees?


Tinne Sysmans
30th January 2013, 19:14
Geert De Schutter, buitengewoon hoogleraar aan de faculteit ingenieurswetenschappen UGent, pleit ervoor om het 'dode Latijn' in het secundair onderwijs te vervangen door het 'levende' Chinees.

Het Chinees wordt immers een belangrijke wereld-, handels- en wetenschapstaal, zegt hij. Misschien wel de belangrijkste.

Volgens Bram Demulder is Chinees de taal van de toekomst en kan het net daarom het Latijn nooit vervangen.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130130_030
datum: 30/01/2013

eigen mening:
Ik vind dit geen goed idee dat Chinees zou worden gegeven in plaats van Latijn. Ik begrijp waarom ze dit aanhalen aangezien de taal steeds belangrijker wordt. Er moeten ten eerste mensen zijn die Chinees kunnen en willen geven. Ten tweede is Latijn een goede voorbereiding voor bepaalde studies in het hoger onderwijs of aan de universiteit. Tot slot is Latijn ook meer dan een taal alleen. Zo leren leerlingen ook op welke manier we tot deze samenleving van vandaag zijn gekomen.
Ik denk wel dat we misschien in de toekomst de beide talen kunnen aanbieden aangezien we ook niet achter kunnen blijven. Hier moet wel degelijk over nagedacht worden, zodat we enkele jaren na de invoering geen spijt krijgen van hoe het in praktijk werd gebracht.
Ik vind talen heel belangrijk, maar Frans en Engels mogen hier zeker niet onder lijden. Tenslotte zullen de meeste leerlingen nog altijd meer in contact komen met het Frans en het Engels dan met het Chinees.

Shana.Loeckx
30th January 2013, 20:55
Mijn onderwijsvakken zijn Nederlands en Frans. Tijdens de stages merk ik vaak dat leerlingen deze talen zelfs nog niet voldoende beheersen. Dit zijn immers 'verplichte' talen in ons onderwijs vermits wij een drietalig land zijn. Moeten we ons niet eerst focussen op deze talen? Ik vind het trouwens veel erger dat we onze eigen talen niet voldoende beheersen tegenover het feit dat we zouden achterstaan als we het Chinees niet integreren. Duits wordt in vele scholen als een keuzevak aangeboden en ik vind dan ook dat we dit met het Chinees eerst moeten proberen. Zoals Tinne al zei, we moeten toch eerst weten of we hier genoeg leraren en geïnteresseerden voor vinden.

Ilja.Bogaerts
1st February 2013, 10:44
Ik vind het geen slecht idee om chinees in te voeren in het onderwijs. Uiteraard moet hier zeer goed over nagedacht worden. Zoals al vermeld, moeten er eerst voldoende kandidaten zijn om chinees te geven. Ook ben ik van mening dat frans en engels nog altijd prioriteit moeten zijn. We leven immers in Europa en zullen sneller in contact komen met deze talen. Als we chinees willen integreren zou ik dit ook eerder als keuzevak aanbieden zodanig dat leerlingen zelf kunnen beslissen of ze het willen volgen of niet. Chinees is aan een opmars bezig en in de toekoms zullen wij het misschien ook meer en meer gebruiken.

J*roen.Bosmans
1st February 2013, 11:17
Ik vind niet dat het Latijn moet worden vervangen door het Chinees, misschien moet het Chinees nog een extra optie worden? Het Latijn is een "dode" taal, maar toch wordt ze nog gebruikt. Wanneer we het over spieren hebben in het menselijk lichaam maken we soms gebruik van Latijnse benamingen. Ook bij de biologie spreekt men soms bijvoorbeeld over de "canis lupus" in plaats van de wolf. Vervolgens worden er ook veel Latijnse benamingen gebruikt bij medicijnen, dus ik zie geen reden om deze taal volledig te laten vallen.

B*n.Vervoort
1st February 2013, 14:34
Ik denk ook niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen, China is misschien wel een opkomende economie, maar als een Chinees bedrijf het in de wereld moet maken, dan spreken de topmensen van dat bedrijf nog het meest Engels met hun handelspartners in plaats van Chinees. Om dus te besluiten dat het Chinees de nieuwe hype wordt, is overdreven. Tenslotte is China niet het enige land dat economisch groeit. Als we die lijn doortrekken zouden we dan ook Russisch moeten geven, of Hindi?

Hiernaast ben ik ook van mening dat het Latijn een stuk van onze cultuur is, het wordt al eeuwen gegeven, en het blijft hoe dan ook een belangrijke taal, dood of niet. Studenten Latijn leren namelijk veel meer dan de taal alleen, ze leren ook Romeins recht; en andere cultuur. Zouden we dit dan moeten laten vallen, en allemaal beginnen met de Chinese geschiedenis te leren?