PDA

Bekijk de volledige versie : Voorstanders homohuwelijk komen in Frankrijk op straat


Maximous
27th January 2013, 17:42
Voorstanders homohuwelijk komen in Frankrijk op straat

Zondag wordt in Parijs betoogd voor het wetsvoorstel van de Franse regering om het homohuwelijk mogelijk te maken. Gisteren kwamen al in Lyon en Montpellier demonstranten de straat op.
Het Franse parlement behandelt volgende week het wetsvoorstel. Het wordt het politieke hoogtepunt van een debat dat in Frankrijk veel stof heeft doen opwaaien.

Twee weken geleden trokken, volgens de organisatoren, nog 800.000 tegenstanders van het homohuwelijk in Parijs de straat op. Zondag vindt dus een tegenbetoging plaats, de eerste nationale manifestatie vóór het homohuwelijk.

‘De bedoeling is de regering te tonen dat deze hervorming breed gedragen wordt', liet de woordvoerder van de organisatie weten.

Eerste minister Jean-Marcy Ayrault liet vanuit Chili weten dat hij hoopt op ‘een grote opkomst'. Hij twijfelde er niet aan dat ‘een wet over het homohuwelijk gestemd zal worden, en zelfs met een grote meerderheid'.

Het is nog wachten op cijfers over het aantal betogers dat is komen opdagen.

Bron: DS

Mening: Eindelijk komen de Fransen op straat voor het homohuwelijk. Ik was verbaasd toen de Fransen gingen stemmen tegen het homohuwelijk. Maar ik was nog verbaasder toen ik zag dat er voornamelijk leeftijdsgenoten deelnamen aan het protest. Terwijl er zoveel jongerenwerkloosheid heerst in Frankrijk en Frankrijk deelneemt aan een oorloog in Mali, protesteren ze voor zoiets banaal.

Sanne.Nuydens
27th January 2013, 17:50
Ik snap de mentaliteit van onze zuiderburen toch ook echt niet.
Dat een Westers land in deze tijd nog zo'n grootschalig protest tegen het homohuwelijk kan voortbrengen, is voor mij onbegrijpelijk.
Iedereen zou in staat moeten zijn om zijn of haar liefde te betuigen door te trouwen.
Ik ben blij dat er dan toch ook mensen op straat komen om het homohuwelijk wel mogelijk te maken.

veerle.grauwmans@khk.be
27th January 2013, 20:28
Ik snap ook niet goed waarom mensen tegen het homohuwelijk zijn. Het huwelijk is een verbintenis voor het leven omdat je van elkaar houdt. Wat maakt je geslacht, je leeftijd, je oorsprong, ... dan nog uit? Als twee mensen van elkaar houden moeten ze het recht hebben om dit 'op papier' te zetten door te trouwen. Wie ben jij, als tegenstander, om twee mensen die elkaar graag zien geen leven samen te gunnen? Niemand heeft er last van als homo's trouwen, we zouden ze geluk moeten toewensen. Niet protesteren :)

Sabrina
27th January 2013, 21:50
Net zoals de andere snap ik dit standpunt ook niet. Zeker de dag van vandaag.. Het taboe zou toch al lang doorbroken moeten zijn? Uiteindelijk zijn we allemaal mensen die dezelfde rechten hebben namelijk het recht om te trouwen met wie we graag zien. Wat maakt het nu uit of dit een man of een vrouw is? Zolang we maar gelukkig zijn toch? Zo jammer dat andere ons geluk bepalen. Homo's en lesbiennes hebben toch ook geen probleem met ons hetero's? Zo lang hebben mensen gevochten voor vrijheid en de dag van vandaag waar we die vrijheid zouden hebben, merk ik er niets van...

Michael Van Deun
28th January 2013, 18:00
Wat mij nog altijd verbaasd en mij dus ook nog altijd enorm aan erger, is het feit dat er zoveel mensen hun visie spiegelen aan anderen. Als je niet tegen holebi's kunt, waarom zou je hen dat niet gewoon hun eigen leven laten leiden? Is het zo moeilijk om deze mensen het geluk te gunnen? Hoe meer je daar tegenin gaat, hoe harder zij zullen blijven vechten om op een gelijkwaardige manier behandeld te worden. Opnieuw vind ik dit een goede manier om aan de wereld en lokaal ook aan jongeren met identiteitsproblemen te tonen dat zij niet abnormaal of slecht zijn. Homoseksualiteit is geen keuze, net zoals je ook niet kiest om heteroseksueel te zijn. Zoiets is bepaald door de natuur en door je DNA, je identiteit! Wegens gebrek aan kennis worden alsmaar opnieuw en opnieuw mensen in de put geduwd, dit kan in mijn ogen ook niet!
Zou je ontslag nemen omdat één van je werknemers homoseksueel blijkt te zijn, terwijl die misschien al jaren je collega en één van de beste werknemers is? Dat doe je ook niet, omdat je respect moet tonen voor je medemensen en medeburgers. Homoseksualiteit is geen keuze, maar ook absoluut geen ziekte!