PDA

Bekijk de volledige versie : "Leidingwater gezonder dan flessenwater"


T*ssa.Mertens
25th January 2013, 19:31
Leidingwater bevat geen pesticiden, schadelijke hoeveelheden nitraten, of sporen van nieuwe vervuilers zoals hormonen, antibioticaresiduen of andere reststoffen van geneesmiddelen. Dat blijkt uit de laatste test die Test-Aankoop van het leidingwater uitvoerde.


Hoewel leidingwater 50 tot 200 keer goedkoper is dan flessenwater, betaalt de consument natuurlijk mee voor de winning, zuivering, distributie en de bescherming van de waterbronnen. Dat schrijft de wet ook aan de watermaatschappijen voor. Test-Aankoop merkt echter op dat niet elke Belg daar evenveel voor betaalt.

Voor de test onderzocht Test-Aankoop 40 stalen leidingwater, uit alle regio's van het land. De consumentenorganisatie ging op zoek naar 18 klassieke vervuilers (nitraten en pesticiden), maar ook nieuwere vervuilers, zoals antibioticaresiduen (6), hormonen (10) en reststoffen van geneesmiddelen (26). "Alle 40 stalen waren in orde", aldus Test-Aankoop. "In acht stalen lag de concentratie nitraten iets hoger dan 25 mg/l, maar dat is nog altijd onder de wettelijke limiet van 50 mg/l. Er is dus geen reden tot ongerustheid."

Een gezin van 3 personen betaalt voor het gemiddelde jaarlijkse verbruik van 100 m3 gemiddeld goed 380 euro per jaar, of 1,05 euro per dag. "'Gemiddeld', want niet elke Belg is gelijk voor de waterfactuur. Zo betaalt de Brusselaar het minst voor zijn leidingwater. Zij betalen gemiddeld 322,90 euro, tegenover 371,07 voor een Vlaming en 417,77 voor een Waal."

De consumentenorganisatie verklaart die prijsverschillen onder meer "door de gebruikte bron, het soort water en de saneringswerken die watermaatschappijen aan de eindgebruiker moeten doorrekenen."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1319829/leidingwater-gezonder-dan-flessenwater.aspx (http://http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1319829/leidingwater-gezonder-dan-flessenwater.aspx)

Mening: ik begrijp goed dat de prijzen van watermaatschappijen kunnen verschillen. Het is natuurlijk niet eerlijk als leidingwater gezonder is dat de Brusselaar daar het meeste positieve kan van inzien. Wij moeten dan echter evenveel betalen als flessen water in de winkel. Zelf zou ik ook kiezen voor water in de winkel, dit kan toch ook goedkoop uitdraaien en ik vind dit persoonlijk lekkerder. Ik weet, dat er niet veel verschil op water zit en het meest tussen onze oren zit maar iedereen heeft zijn voorkeuren. Ik vind het daarom ook goed dat er meer keuze aan soorten water is dan enkel leidingwater. Leidingwater kan wel gezond zijn, maar uit zekerheid kan je het best laten testten voor je van uw kraan drinkt. Persoonlijk ken ik mensen die bruin water uit hun kraan krijgen, dit komt vooral door de koude en roest op de waterbuizen. Als er toch iets mis is in de leiding en je merkt het niet direct op, dan kan het toch ongezond worden? Zo verkies ik toch liever op flessen water voor de zekerheid. Natuurlijk is dit mijn eigen mening en dat het gezonder is kan een feit zijn. Niet iedereen kan nu eenmaal van hetzelfde houden want zo heb je ook plat en bruis water. Het is goed dat er meer keuzes zijn van water, zodat de consument zelf kan kiezen wat hij/zij koopt en in huis haalt. Maar als het echt gezonder is, moeten we het misschien toch af en toe overwegen om zo soms water van de leiding te drinken.

Annelies.Stokbroekx
28th January 2013, 11:30
Ik vind het jammer dat in het artikel niet verklaard wordt waarom leidingwater gezonder blijkt te zijn. Men legt enkel uit dat leidingwater in het algemeen niet schadelijk is. Ik ga ervan uit dat je door leidingwater te drinken, verschillende stoffen opneemt. Dat is ook de reden waarom men aanraadt om voldoende af te wisselen van merk indien je flessenwater drinkt.
Toch heeft een groepje bij de presentatie van ons keuzevak ecoschool aangetoond dat mensen vaak leidingwater het lekkerst vinden indien ze verschillende soorten water geblinddoekt proeven. Het zit dus waarschijnlijk inderdaad ‘tussen onze oren’ dat we flessenwater zo veel lekkerder vinden dan leidingwater.

charlotte.verboven
30th January 2013, 19:49
Er wordt in het artikel wel duidelijk weergegeven waarom leidingwater beter is. Het is al langer bewezen al geloven weinig mensen hierin. Het is goedkoper om van de kraan te drinken dan om water in flessen te kopen maar toch kiezen de meeste mensen om het water te kopen in flessen. Waarom? waarschijnlijk omdat ze het lekkerder vinden maar zit dit niet gewoon in het hoofd vraag ik mij dan af?