PDA

Bekijk de volledige versie : Japanse minister vraagt burgers vroeger te sterven


t*ur.hermans
22nd January 2013, 14:31
Bewerkt door: Toon Mast
22/01/13 - 12u26 Bron: belga.be

De Japanse minister van Financiën Taro Aso (foto) heeft zijn bejaarde landgenoten in het kader van besparingsmaatregelen met een dijk van een schuldgevoel opgezadeld. Het stelsel van de sociale zekerheid staat in Japan zwaar onder druk door de vergrijzing: een derde van de Japanners is zestigplusser.

Aso, tevens vicepremier, vindt dat de bejaarden de kans gegeven moet worden om hun leven niet nodeloos te rekken. Een (vroeg-)tijdige dood is volgens hem meteen een interessante besparing. "God geve dat je niet gedwongen wordt te blijven leven terwijl je wil sterven", zei Aso, "je kan toch niet met een gerust hart gaan slapen als je weet dat dit door de staat betaald wordt."

"Haast je en sterf"
Ter info: Aso, bekend om zijn weinig omfloerste taalgebruik, is 72. Hij zegt dat hij zijn naasten de opdracht heeft gegeven, hem te euthanaseren wanneer zijn uur is gekomen. Hij heeft het voornamelijk gemunt op de "mensen aan de baxter" en vraagt hen vriendelijk: "Haast je en sterf".

Voormalig premier Aso, telg van rijke industriëlen, zorgde in 2001 als Economieminister reeds voor gefronste wenkbrauwen door de welvaart van een land te verbinden met de "wil van rijke joden" om er te wonen.

bronhttp://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1566434/2013/01/22/Japanse-minister-vraagt-burgers-vroeger-te-sterven.dhtml

mening
Ik snap dat je minder geld wilt uitgeven aan de vergrijzing, maar dat het zo onomwonden gezegd wordt is toch wel grappig. Dat zie je tegenwoordig amper nog in de politiek; de dingen zeggen zoals ze zijn.
Inhoudelijk gezien snap ik dat het moeilijk is om minister van economie te zijn in het land met de hoogste staatsschuld van de wereld (225.8% van z'n BBP (in 2010), tegenover 142.8% van Griekenland (in 2010)), maar vragen aan je burgers om te sterven voor de staatsschuld is me iets te ver. Probeer dan een oplossing te zoeken die niet eindigt op massale euthanasie of zelfmoorden, denk ik dan :doh: .