PDA

Bekijk de volledige versie : Vrienden op Facebook maken ongelukkig


Barst
16th January 2013, 17:20
Vrienden op Facebook maken ons ongelukkig


BRUSSEL - Nergens ter wereld gaat het er vrolijker aan toe dan op Facebook – en steeds meer mensen delen in die vreugde. Maar maken die facebookvrienden ons ook gelukkig?


‘Is er nog iets leuks gebeurd, Dries?', werpt Facebook mij toe. Goh, ik ben naar de kapper geweest en ben hét verhaal aan het schrijven. Kan slechter. Maar in vergelijking met Hendrik die in Londen zit, Lore die naar Delhi vliegt, Bram die jarig is en de talloze vrienden die wel van de sneeuwpret konden genieten, valt het nogal tegen.

Niets dan gelukkige vrienden, zo lijkt het. Maar maken die vrienden ons gelukkig?

De economen John Helliwell en Haifang Huang hebben er een hard hoofd in. De twee onderzoekers gingen aan de slag met de Happiness Monitor, een enquête afgenomen bij meer dan vijfduizend Canadezen. Daarin geven respondenten zelf aan hoe gelukkig ze zijn, op een schaal van nul tot tien.

Uit een vergelijking van die vijfduizend Canadezen blijkt dat – in volgorde van bijdrage aan het geluk – werk, een partner, geld, vrijwilligerswerk en sport ons gelukkig maken. Ouderdom maakt ons ongelukkig, toch tot op een zekere leeftijd. Tot het veertigste levensjaar worden we elk jaar ongelukkiger, daarna worden we opnieuw gelukkiger met de jaren.

Ook vrienden maken gelukkig, tenminste als het vrienden in het echte leven zijn. Wie tussen de tien en twintig vrienden heeft, is 0,29 punten (op een schaal van nul tot tien) gelukkiger dan wie minder dan tien vrienden heeft. Om eenzelfde gelukstoename te bekomen, zou het loon moeten verdubbelen.

Meer vrienden op sociale netwerken maken ons niet gelukkig, integendeel. Wie een facebookaccount opent, is meteen 0,15 gelukspunten kwijt. En hoe meer onlinevrienden iemand heeft, hoe ongelukkiger we worden. Een verdubbeling van het aantal onlinevrienden maakt even ongelukkig als een loonsvermindering van tien procent.

Hoezo, Facebook niet leuk? Waarom heeft Facebook dan zoveel gebruikers? Sinds oktober telt de socialenetwerksite meer dan een miljard gebruikers. Die hebben, volgens cijfers die Facebook gisteren bekendmaakte, elk 240 foto's geüpload en elk met meer dan duizend vrienden en organisaties contact gelegd.

In België zijn er volgens ComScore 5.086.000 unieke facebookgebruikers. Dat zijn er weliswaar 75.000 minder dan zes maanden geleden, maar het betekent wel dat vier op de vijf internetgebruikers een facebookaccount hebben.


Lekkende ballon

Kunnen die vijf miljoen gebruikers zich dan zo vergissen? Houden we er dan toch niet van om ons leven te delen en daarvoor ook nog eens met vind-ik-leukjes beloond te worden? Vinden we die aandacht dan niet stiekem plezant?

‘Facebookvrienden zijn de aangename blaasbalg onder ons almaar leeglopende ego', stelt socioloog Koen Damhuis in zijn boek De virtuele spiegel . ‘Ons zelfbeeld kan je volgens filosoof Alain de Botton zien als een “lekkende ballon die voortdurend liefde van buitenaf nodig heeft om opgeblazen te blijven en gevoelig is voor de kleinste speldenprikjes”'. Met elk vind-ik-leuk-complimentje wordt ons zelfbeeld dus telkens een beetje opgepompt.

Maar het probleem is dat we daar geen genoegen mee nemen. Dat wist ook de Franse filosoof Montesquieu al. ‘Indien we alleen gelukkig wilden zijn, zou dit eenvoudig blijken. Maar we willen gelukkiger zijn dan anderen, wat bijna altijd moeilijk is omdat we anderen gelukkiger wanen dan ze daadwerkelijk zijn.' En laat Facebook het overschatten van andermans geluk nog een pak erger maken. Op de sociale netwerksite laat iedereen de betere versie van zichzelf zien. Iedereen is grappig, iedereen maakt verre reizen en het lijkt iedereen voor de wind te gaan. ‘Vergelijk het met het realityprogramma Big Brother', zegt Damhuis vanuit Parijs, waar hij politieke sociologie studeert. ‘Dat is de eindeloze leegheid, maar doordat er maar dertig minuten uitgezonden wordt, lijkt er van alles te gebeuren.' Ook op Facebook tonen we alleen die dertig minuten van ons leven.

Onderzoek van sociologen Hui-Tzu Grace Chou en Nicolas Edge bij 425 studenten toont aan dat door Facebook het gras aan de overkant nog groener wordt. Hoe actiever een student op Facebook, hoe sterker hij overtuigd is dat andere mensen gelukkiger zijn dan hijzelf. Met de minuten die aan Facebook besteed werden, steeg ook de kans dat ze de stelling ‘het leven is niet eerlijk' voor waar aannamen. En hoe langer iemand gebruiker is van Facebook, hoe sterker de afgunst – alsof Facebook ons langzaam besmet.


Minder pompeus

Moeten we dan met zijn allen Facebook vaarwel kussen? Damhuis denkt van niet. ‘Dat zou sociale zelfmoord zijn.' Facebook heeft immers een aantal nutsfuncties overgenomen. Wie niet op Facebook zit, krijgt misschien ook de uitnodigingen niet meer voor feestjes in het echte leven.'

‘Maar we kunnen er wel anders mee omgaan', stelt Damhuis. ‘De Marokkaanse-Israëlische sociologe Eva Illouz toonde aan dat de vruchtbaarste online dates die zijn waarbij we ons niet overprijzen, maar onderprijzen. Alleen zo loopt een ontmoeting in real life niet uit op een ontgoocheling, maar op een wederzijdse verrassing.'

Ook op Facebook doen we er goed aan om ons niet per se beter voor te stellen dan we zijn. ‘Ik denk dat we ons minder pompeus en dus normaler moeten voordoen', besluit Damhuis.

En we zouden wat vaker echte vrienden kunnen opzoeken. ‘Want het verschil tussen echte vrienden en virtuele vrienden is dat we bij echte vrienden wél de schaduwkanten zien.'

Dat maakt het gras een tikkeltje minder groen aan de overkant – en ons geluksbeeld een tikkeltje realistischer.


DS, 16-01-2013 (Dries De Smet)

Barst
16th January 2013, 17:22
Hoe Facebook vaarwel kussen?


Als we ongelukkig worden van Facebook, dan kunnen we de sociale netwerksite misschien maar beter vaarwel kussen. Wie naar de ‘verwijder'-knop zoekt, kan echter blijven zoeken.


Als je naar de instellingenpagina gaat (rechtsboven op het tandwieltje klikken), dan kan je onder ‘beveiliging' (in de kolom links) klikken op ‘je account deactiveren'. Dan krijg je meteen vijf willekeurige vrienden te zien die jou zullen missen, een poging van Facebook om je vergissing te doen inzien. Maar zelfs als je dan toch nog doorgaat, dan gaat je facebookaccount alleen maar in winterslaapmodus. Alle gegevens blijven bijgehouden en als je beslist om je account opnieuw te activeren, dan krijg je meteen alle gegevens terug. Bovendien is je account niet echt weg, want vrienden kunnen je bijvoorbeeld nog steeds uitnodigen voor feestjes. Ook in Google is je facebookpagina nog te vinden.

Je account echt wissen, doe je door op Google te zoeken met de zoekterm ‘hoe delete ik facebookaccount?'. Dan kom je op een pagina van Facebook waarbij je na wat doorklikken ook werkelijk je account kan verwijderen. Al gebeurt dat niet meteen. Van Facebook krijg je nog veertien dagen bedenktijd. Log je in die periode niet meer in, dan is je account verdwenen.

Voor je tot desactiveren of verwijderen overgaat, kan je nog een kopie downloaden van je facebookgegevens. Zo kan je foto's en berichten op je eigen computer bewaren. Dat kan door bij de algemene instellingen op ‘Een kopie downloaden' te klikken. Na enkele uren krijg je dan van Facebook een mailtje in je bus.


DS, 16-01-2013

dorien.van.heupen
28th January 2013, 14:52
Ik ben er vrij zeker van dat facebook eerder een negatieve invloed heeft op het zelfbeeld en "geluksgevoel" van mensen (en vooral jongeren).
Wanneer je op facebook een kijkje neemt, zie je enkel statusupdates van mensen die leuke dingen gaan doen, mensen die kindjes krijgen, trouwen, enzovoort. Alles wordt vandaag de dag maar openbaar op facebook "gesmeten". Dit zorgt vaak voor veel jaloezie en ongenoegen bij andere mensen.
Zo is het ook vaak dat er onder jongeren enorm vaak gepest wordt. Denk maar aan het vals aanmaken van facebookprofielen om op deze manier onder iemand zijn/haar naam dingen te posten en zo diens naam zwart te maken...
Ik vind het erg dat zulke dingen gebeuren, maar ik vrees dat er niet veel aan gedaan kan worden.. Zoals in onderstaand artikel ook staat, is het heel moeilijk om je profiel definitief te verwijderen.
Voor school is het vaak gemakkelijk om facebook als medium te gebruiken om elkaar vragen te stellen en problemen ivm leerstof in de groep te gooien die dan gezamelijk opgelost kunnen worden. Ik denk zelf dat ik na mijn studies mijn facebookprofiel gewoon ga verwijderen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn 'echte' vrienden mij op een andere manier wel op de hoogte zullen houden van de belangrijke zaken in hun leven...

Jolien.Cop
28th January 2013, 23:01
Facebook is de laatste jaren immens populair geworden! Persoonlijk gebruik ik deze sociale netwerksite ook regelmatig en zou ik het moeilijk vinden om er afstand van te nemen. We lezen alle leuke gebeurtenissen van vrienden en kennissen op facebook, maar van al het minder leuke toont men niet aan de wereld. Dit geeft ons het gevoel dat anderen steeds gelukkiger zijn dan ons, en dit maakt ons ongelukkig. Het is dan ook belangrijk dat we hierbij stilstaan en bewust zijn van welke impact facebook heeft op ons leven in de maatschappij. We moeten kritisch kijken naar alle nieuwsfeitjes die op facebook verschijnen en nadenken over de context hiervan.

M*thi De Pauw
16th April 2013, 23:45
Facebook heeft voor vele gebruikers (mezelf incluis) voor een lager zelfbeeld gezorgd: je vrienden gaan vaak feesten, gaan vaak op reis, winnen maar weer eens een wedstrijd, .. Waarom gebeurt zoiets nooit bij mij?

Als het aan mij lag, verwijderde ik mijn profiel meteen. Ik word er niet gelukkiger van en heb geen zin om het geluk van andere mensen mij te laten beïnvloeden. Toch is het, zoals in het artikel vermeld wordt, moeilijk om dit te laten gaan; Facebook heeft namelijk ook voordelen. Werkgroepen voor school maken, chatten, evenementen regelen, noem maar op. Deze functies zijn haast onmisbaar geworden vandaag de dag. Voor Facebook werden lokale evenementen over het algemeen mondeling verspreid en hoorde je er niet van had je pech. Nu klikt de organisatie drie keer en 5 000 mensen krijgen de uitnodiging op hun scherm. Moesten deze functionaliteiten er niet zijn, was ik al lang weg.

Ook is het verwijderen van een profiel inderdaad niet zo eenvoudig. Je kan je account wel 'verwijderen' door dit te bevestigen en je 14 dagen niet meer aan te melden. Maar wat er niet in het artikel gezegd wordt, is dat ontelbaar sites tegenwoordig gebruik maken van de Facebook social plugin. Hierdoor kan je op andere websites zaken 'liken' en 'sharen'. Ook word je soms ongevraagd aangemeld, zodat je te zien krijgt welk van je vrienden die zaken leuk vinden. Kom je dit tegen, kan je terug opnieuw beginnen met je twee weken wachttijd.

Ik ben geen tegenstander, maar helemaal pro Facebook ben ik ook niet.