PDA

Bekijk de volledige versie : Universiteit Gent start met online lesgeven


Cynthia.Scheyltjens
3rd January 2013, 13:56
De Universiteit Gent start volgend academiejaar met online lesgeven. Om iets te doen aan de volle aula's zullen professoren hun lessen filmen en op het net gooien. Ook de KU Leuven broedt op plannen. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard donderdag.

Aan de Universiteit Gent wordt vanaf volgend academiejaar volop geëxperimenteerd met online lesgeven. Hoorcolleges worden opgenomen met de camera en op het net gepost. Bedoeling is dat studenten ze thuis of op kot vanuit hun luie zetel bekijken. "Nog dit semester beginnen de professoren met de opnames van die lessen", vertelt Kristiaan Versluys, onderwijsdirecteur van de Universiteit Gent.

Het gaat om zes cursussen, in drie faculteitenclusters: de humane, de exacte en de medische wetenschappen. "Pedagogen volgen de proefprojecten op en bestuderen de leereffecten. Of er ook chatsessies aan gekoppeld worden, moet nog onderzocht worden." De tijd die de professoren uitsparen kunnen ze besteden aan praktijkoefeningen in kleinere groepen.

Ook aan de KU Leuven, die nog wat meer studenten telt dan de UGent, zit een identiek proefproject in de pijplijn. Een eerder experiment liep er faliekant af.

Bron

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/universiteit-gent-start-met-online-lesgeven/article-4000228779116.htm

Eigen mening

Vandaag de dag neemt het internet een cruciale plaats in bij alles wat we doen, online lesgeven zat er dus aan te komen. Dit initiatief lijkt me niet slecht, want op die manier krijgt iedere student immers de kans om de hoorcolleges te volgen. Ze zullen het lastige fenomeen van overvolle aula’s niet meer ervaren en als ze om één of andere reden, bijvoorbeeld een medische, niet aanwezig konden zijn gedurende het college kunnen ze toch nog terugvallen op het internet om de les te volgen. Daarnaast biedt dergelijk initiatief de mogelijkheid om lessen nog eens opnieuw te beluisteren op eender welk moment, bijvoorbeeld vlak voor een examen. Ook het feit dat er door online lesgeven meer tijd zal zijn om praktijkoefeningen in kleinere groepen aan te bieden aan studenten is er een positief gevolg van. Voordelen genoeg lijkt me, dus zeker geen initiatief om de grond in te boren.

Toch is er volgens mij een serieus minpunt aan deze manier van lesgeven. Studenten zullen immers niet meer onmiddellijk vragen kunnen stellen aan professoren naar aanleiding van onduidelijkheden met betrekking tot de leerstof. Het koppelen van chatsessies of een blog waarop vragen kunnen worden gepost aan het online aanbieden van lessen lijkt me daarbij dus aangewezen. Zo kunnen problemen van studenten bij het begrijpen van de leerstof opgelost worden.

Wat me een nog betere manier lijkt om hoorcolleges aan te bieden, is een combinatie van lesgeven in een aula en lessen plaatsen op het internet. Dat heeft volgens mij niets dan voordelen. In de eerste plaats zullen professoren dan paraat staan om vragen te beantwoorden tijdens het hoorcollege dat ze geven. In de tweede plaats zal de hoeveelheid studenten in aula’s wellicht gereduceerd worden, omdat er nu hoogstwaarschijnlijk studenten thuis zullen blijven, omdat ze de lessen toch online kunnen volgen. En in de derde plaats kunnen colleges minder lang duren, omdat professoren bij makkelijke passages kunnen verwijzen naar de les die online staat. Zo blijft er dan ook nog tijd over om praktijkoefeningen in kleinere groepen aan te bieden aan studenten.