PDA

Bekijk de volledige versie : Groei internet niet te stuiten


H*nnelore.Bervoets
27th December 2012, 21:11
Groei internet niet te stuiten

Het internetverkeer blijft flink groeien, zegt technisch directeur Henk Steeman van het internetknooppunt Amsterdam Internet Exchange aan het Nederlandse persbureau ANP. Hij biedt een interessante kijk op de evolutie van de internettrafiek, want door de routers van zijn bedrijf stroomt meer dan 2 terabit per seconde internetverkeer van overal in de wereld.

"We groeien ongeveer 40 procent per jaar en dat zal nog wel even zo doorgaan. We groeien sneller dan het internet, dat jaarlijks groeit met 30 tot 35 procent,'' aldus Steeman.

Video en 4G
Hij verwacht vooral meer video- en mobiele trafiek. "De groei van het internetverkeer zal de komende tijd vooral komen van video's met een hogere kwaliteit. Steeds meer mensen gaan televisie kijken over het internet", zegt de technisch directeur. Door LTE, de nieuwe mobiele 4G-technologie, gaan mensen waarschijnlijk ook meer video kijken op hun telefoon. "Dat gaat ten koste van het internetverkeer via de vaste lijn, maar ongetwijfeld gaan mensen meer online video's kijken als ze dat overal kunnen doen."

Geografisch
"Geografisch groeit vooral het internetverkeer van en naar Afrika en Oost-Europa hard,'' luidt het. Maar de performantie van het internet verbetert ook doordat het verkeer lokaal blijft. "In sommige Afrikaanse landen, zoals Kenia, Angola en Nigeria zie je groei van het internetverkeer met 200 of 300 procent, vergelijkbaar met de groei in Nederland eind jaren negentig. Het komt dan ook van een heel laag niveau. In Nairobi zitten ze op zo'n 500 megabit per seconde.

Toekomst
Steeman heeft geen idee wanneer de groei zal stoppen. "Dat durf ik niet te voorspellen. Voorlopig niet in ieder geval. Ik denk dat het internet een nog grotere impact op het dagelijks leven zal hebben. Niet alleen tussen mensen, maar ook tussen gebruiksvoorwerpen.'' Hij denkt daarbij mogelijk aan het klassieke voorbeeld van de ijskast die automatisch je boodschappenlijstje maakt of online een bestelling plaatst.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1553857/2012/12/26/Groei-internet-niet-te-stuiten.dhtml)

Eigen mening
Het internet neemt steeds een belangrijkere positie in in onze maatschappij. Alles wordt digitaal, ook op school bijvoorbeeld met de introductie van Blackboard. Het Westen is al langer mee met het internet, maar nu beginnen de ontwikkelingslanden ook bij te benen, waardoor het gebruik van internet nog toeneemt. Populaire sociale media zoals Facebook, Twitter en Youtube zorgen er ook voor dat de mens steeds een groter deel van zijn leven online beleeft. Ik vind deze technologische revolutie wel positief, aangezien het zo handig is, maar ik vrees voor consequenties. Er zijn al eerdere wetsvoorstellen geweest om het world wide web te censureren en ik denk niet dat dit snel gaat stoppen. Tot nu toe zijn die voorstellen gelukkig afgewezen in Europe en Amerika, maar wie weet hoe lang dit nog blijft duren als de expansie van het internet zo verder gaat. In China zijn er bijvoorbeeld al meer dan 60 regels ivm het internet. Hopelijk gaat dit hier niet gebeuren, maar wie weet. Ik zou niet verbaasd zijn als de overheid geld geroken heeft en restricties + boetes zou willen implementeren.