PDA

Bekijk de volledige versie : Gedroogde plant moet malariaparasiet te slim af zijn


M*rel.Marissen
27th December 2012, 10:12
Gedroogde plant moet malariaparasiet te slim af zijn

Omdat de dodelijkste malariaparasiet telkens opnieuw resistent wordt tegen elk nieuw medicijn, willen Amerikaanse wetenschappers het over een andere boeg gooien. Ze stellen een nieuwe, goedkope strategie voor, op basis van een gedroogde plant. Hun studie verscheen in wetenschappelijke tijdschrift PLoS One.
Deze lente raakte bekend dat de Plasmodium falciparum, de parasiet die verantwoordelijk is voor de dodelijkste vorm van malaria, steeds resistenter wordt tegen artemisinine, het belangrijkste geneesmiddel tegen malaria. Onderzoekers van de Universiteit van Massachusetts, onder leiding van moleculair parasitoloog Stephen Rich, zeggen een nieuwe, veelbelovende strategie gevonden te hebben om de Plasmodium falciparum alsnog te slim te zijn.

Hun strategie maakt op een andere manier gebruik van de zomeralsem (Artemisia annua), de plant waaruit artemisinine wordt gewonnen. Het vertrekt van gedroogde bladeren van de zomeralsem. Daarin zitten honderden chemicaliën die niet in artemisinine zitten en toch effectief kunnen zijn tegen de parasiet. "Die kunnen de parasieten te slim af zijn omdat ze een complexer medicijn opleveren dan de gezuiverde vorm", zegt plantenbiochemica Pamela Weathers van het Worcester Polytechnic Institute (WPI), die aan het onderzoek meewerkte.

Het zou ook een goedkopere behandeling zijn dan die vandaag; de planten kunnen ter plaatse gekweekt en gedroogd worden. En het zou een antwoord bieden op het huidige artemisinine-tekort, aangezien de hoeveelheid zuivere artemisinine per zomeralsem zeer beperkt is.
Proeven met knaagdieren toonden dat dieren die met de gedroogde plant waren behandeld, aanzienlijk minder parasieten vertoonden dan dieren die het zuivere artemisinine hadden gekregen.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1553977/2012/12/26/Gedroogde-plant-moet-malariaparasiet-te-slim-af-zijn.dhtml

Datum: 26/12/2012

Mening:

Ik vind het zeer goed dat wetenschappers een nieuw, goedkoper medicijn hebben gevonden tegen malaria, alleen zit ik met de vraag: “Voor hoelang is dit effectief?”. In het begin werkte artemisinine heel goed tegen malaria, maar nu worden de parasieten die verantwoordelijk zijn voor de dodelijkste vorm van malaria steeds resistenter tegen dit geneesmiddel. Nu hebben de wetenschappers het idee om op een andere manier gebruik te maken van de zomeralsem en dit lijkt momenteel ook te werken, maar aangezien parasieten resistent worden voor een bepaalde stof wanneer ze er maar genoeg mee in contact komen, vermoed ik dat ze na verloop van tijd ook resistent zullen worden voor dit nieuwe geneesmiddel, zeker omdat het ook nog eens dezelfde stof bevat. Ik kan nu alleen maar hopen dat mijn vermoeden niet klopt.

liselotte.glassée
27th December 2012, 15:10
Ik vind het positief dat er gezocht wordt naar andere geneesmiddelen tegen malaria. Dit is hoognodig aangezien de muggen resistent geraken tegen de vorige geneesmiddelen. Ook ik stel me de vraag of dit ook niet zal gebeuren met het nieuwe geneesmiddel. Wel vind ik natuurlijk dat men dit geneesmiddel allereerst moet proberen. Hopelijk werkt dit geneesmiddel beter en zal het ook niet snel onbruikbaar worden.

Annelies.Stokbroekx
28th December 2012, 12:59
Ik vind het ook heel positief dat er telkens gezocht wordt naar nieuwe geneesmiddelen om mensen met malaria te genezen. Ik denk niet dat we hier te veel bedenkingen bij moeten maken. Het is inderdaad zo dat parasieten resistent kunnen worden tegen bepaalde geneesmiddelen maar dat wil niet zeggen dat dit geen tijdelijke oplossing kan zijn tot er opnieuw iets beters uitgevonden wordt. Hopelijk wordt er ook iets gevonden dat voorkomt dat mensen besmet raken met de malariaparasiet. Zoals het spreekwoord zegt: voorkomen is beter dan genezen.