PDA

Bekijk de volledige versie : Frankrijk verwerpt positieve discriminatie


Barst
25th November 2005, 23:05
Frankrijk verwerpt positieve discriminatie

De Franse Hoge Raad voor Integratie, bestaande uit academici en mensen uit de culturele wereld, verwerpt positieve discriminatie om migrantenjongeren aan het werk te helpen. Minister van Binnenlandse Zaken Nicolas Sarkozy had daarvoor gepleit. Maar de raad schaart zich achter president Jacques Chirac en premier Dominique De Villepin. Net als zij vindt de raad dat positieve discriminatie en quota niet op hun plaats zijn in een staat die is gebouwd op het geloof dat iedereen gelijke kansen verdient.

Sarkozy geeft het allicht niet op. ,,Ik ben het niet eens met het idee dat we in het leven allemaal van dezelfde startlijn vertrekken'', zei hij onlangs. ,,Sommigen van ons vertrekken met een handicap, kleur of cultuur. Die mensen moeten we helpen.'' De regering kondigde zopas wel maatregelen aan om de jeugdwerkloosheid terug te dringen, zoals leercontracten voor 14-jarigen. (reuters)

DS, 25-11-2005

[FONT=Trebuchet MS]Bizar ('politiek moedig'???) dat dit voorstel juist gesteund wordt door Sarkozy, de vermaledijde Minister van Binnenlandse Zaken die kop van Jut bij uitstek was tijdens de jongste rellen in Frankrijk... ??[/FONT]

katleen
30th November 2005, 10:43
Ik ben voor gelijke kansen, maar tegen dicriminatie! Of die nu positief of negatief is. Ik ben niet te vinden voor quota.
Een voorbeeld: er moeten zoveel % vrouwen op de kieslijst van een politieke partij staan.. ik ben hier helemaal niet voor te vinden. Ik vind wel dat vrouwen gelijke kansen moeten krijgen in politieke partijen (overal eigenlijk). Het is gewoon een kwestie van de juiste 'persoon' op de juiste plaats!