PDA

Bekijk de volledige versie : Italiaanse chauffeurs verplicht dier na aanrijding te helpen


peacheach
15th December 2012, 19:36
Italiaanse chauffeurs verplicht dier na aanrijding te helpen

Italiaanse weggebruikers moeten vanaf 27 december aangereden honden, katten en andere dieren helpen ongeacht of ze het ongeval hebben veroorzaakt. Automobilisten moeten het dier in hun auto laden en naar de dichtstbijzijnde dierenkliniek brengen. Daarbij mogen ze voortdurend claxonneren en rode verkeerslichten negeren.
De andere chauffeurs moeten wagens met een gewond dier voorrang geven en de politie mag de chauffeur die de verkeersregels negeert, niet beboeten.

Dat is het gevolg van een wet, die na 2 jaar goedkeuring door het parlement eindelijk vankracht wordt. Het ministerie van Transport onderstreept dat de wet voor alle weggebruikers geldt. Wat fietsers en voetgangers met een dood of stervend dier moeten doen, is echter niet meteen duidelijk.

Volgens Italiaanse media is de wet uniek voor Europa. De krant Corriere della Sera schrijft dat de volgende stap mogelijk de instelling van een alarmnummer wordt om ongevallen met dieren te melden.

Hoe de politie zal onderscheiden wie met een gewond dier al toeterend door het rood rijdt, en wie dat doet om tijd te winnen, is onbekend.

Bron: Het Laatste Nieuws 15/12/12
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1549540/2012/12/15/Italiaanse-chauffeurs-verplicht-dier-na-aanrijding-te-helpen.dhtml

Eigen mening: Ik heb een dubbel gevoel over deze nieuwe wetgeving. Langs de ene kant vind ik het goed dat chauffeurs aangespoord (verplicht) worden om een aangereden dier te helpen. Langs de andere kant zijn er toch heel wat bedenkingen bij deze wet. Ze moeten het dier helpen ongeacht ze het zelf hebben aangereden. Diegene die dus doorreed zonder het dier te helpen, zou moeten gestraft worden. Ze moeten het dier meteen naar een dierenkliniek brengen en mogen hiervoor zo veel mogelijk toeteren en rode lichten negeren als ze willen, want andere chauffeurs moeten hen voorrang geven. Ten eerste, hoe weten andere bestuurders of iemand een gewond dier vervoert? Ten tweede, de dichtstbijzijnde dierenkliniek kan erg ver weg zijn, de bestuurder verliest hierdoor veel tijd. Ten derde, toeteren en vooral rode lichten negeren is gevaarlijk in het verkeer. Zij rijden met een gewond dier rond maar anderen weten dit niet, omdat een gewone personenauto geen ambulance is (geen geluidssignalen, geen flikkerende lichten).
Een betere oplossing had volgens mij geweest wat ze in de laatste regel van het artikel aanhalen: simpelweg een alarmnummer maken dat mensen kunnen bellen wanneer ze een dier aangereden hebben.
Hier in België geldt de wet dat we een dier moeten aanrijden wanneer we anders een gevaar vormen voor andere weggebruikers. Wat er daarna met het dier moet gebeuren is voor mij onbekend.

Annelies.Stokbroekx
16th December 2012, 12:13
Ik deel Tine haar mening. Het is goed dat men probeert de bestuurders bij te brengen dat ze een dier moeten helpen wanneer dit in nood is wanneer het aangereden is. Toch denk ik dat deze nieuwe wet voor heel wat gevaar zal zorgen. Al 'claxonnerend' door een rood licht rijden lijkt me absoluut niet veilig. En wat doe je met een dier dat te groot is om te vervoeren? Hiervoor zou het alarmnummer dat Tine voorstelt, een goed idee zijn. Veel mensen weten vaak niet wat ze moeten doen met een dier dat aangereden is.
Verder heb ik ook nog een andere bedenking. Dieren die worden aangereden mogen wel al 'claxonnerend' vervoerd worden met de auto, maar wat met dieren die thuis plots onwel worden? Mag het baasje van deze dieren dan ook gevaarlijk rijgedrag vertonen om het dier zo snel mogelijk bij een dierenarts te brengen?

Yana Daems
16th December 2012, 15:45
Ik vind dit wel een erg vreemde regel. Het is goed dat bestuurders actie moeten ondernemen wanneer een dier gewond is. Toch vind ik het heel onverantwoord dat ze heel de tijd moeten claxonneren en door het rode licht mogen rijden. Ze redden misschien wel het leven van een dier, maar de bestuurders van deze wagen zijn dan gewoon levensgevaarlijk voor andere weggebruikers. Wanneer iemand niet goed hoort of de muziek heel luid heeft staan, kan hij de auto die door het rood rijdt zelfs niet horen. Verder denk ik dat er mensen zijn die misbruik zullen maken van deze regel. Als je ergens op tijd moet zijn of geen zin hebt om in de file aan te schuiven, hoef je alleen maar te claxonneren omdat anderen dan denken dat je een gewond dier bij je hebt. Een alarmnummer is in mijn ogen inderdaad een goede oplossing. Op deze manier wordt het gewonde dier geholpen, veroorzaakt niemand verkeersongelukken en moet niemand omrijden naar een dierenkliniek.