PDA

Bekijk de volledige versie : P.C. Hooft-prijs voor A.F.Th. van der Heijden

Diethe Segers
11th December 2012, 18:25
De Nederlandse schrijver A.F.Th. van der Heijden krijgt de prestigieuze P.C. Hooft-prijs 2013. Dat heeft het bestuur van de Stichting P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde bekendgemaakt.

A.F.Th. van der Heijden, geboren in 1951, krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre, op voordracht van een jury bestaande uit Rudi Wester (voorzitter), Arnold Heumakers, Xandra Schutte, Thomas Verbogt en Maria Vlaar.

"Zijn werken, inmiddels bijna dertig boektitels, zijn één werk. Uit het een groeit het ander, en soms is een nieuw boek nodig om een vorig boek te begrijpen", zo luidt de motivering. De stijl van de laureaat "is ongeremd en retorisch, kent weinig beperkingen en barst soms bijna uit zijn eigen zinsverband. Hij bepleit de 'schittering', en zelfs de 'schittering van overbodigheid' en heeft de beschrijvingkunst in de Nederlandse literatuur tot grote hoogten gebracht".

"Door de weidsheid van zijn blik op zijn onderwerp, meestal de mens, en de op het eerste oog soms omtrekkende bewegingen van zijn pen, weet de schrijver overweldigende caleidoscopische beelden op te roepen", meende de jury.

Recente eerdere laureaten in het genre verhalend proza waren Charlotte Mutsaers (2010), J.M.A. Biesheuvel (2007), Cees Nooteboom (2004), Gerrit Krol (2001) en F.B. Hotz (1998).

De P.C. Hooft-prijs is een van de belangrijkste literaire prijzen van Nederland en is dit keer bestemd voor verhalend proza. Er is een bedrag van 60.000 euro aan verbonden.

Bron: De Morgen

Mening: Voor mij persoonlijk blijft literatuur belangrijk, ik ben een echte lezer en ik vind het belangrijk om de literatuur te blijven volgen. Zo vind ik het leuk om op de hoogte te blijven van diverse literaire prijzen, waarvan de PC Hooft-prijs er één van is.