PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse leerlingen scoren slecht voor wetenschappen


Nick Peers
11th December 2012, 14:37
[SIZE=4]Vlaamse leerlingen scoren slecht voor wetenschappen[/SIZE]

• dinsdag 11 december 2012, 12u59
• Bron: Belga
• Auteur:jvt

De Vlaamse scholieren uit het lager onderwijs bengelen onderaan het Europees klassement voor wetenschap. Dat blijkt uit een wereldwijde studie. Voor wiskunde scoort de Vlaamse jeugd wel goed.

Het TIMSS-onderzoek (Trends in International Mathematics and Science Study) wordt uitgevoerd bij scholieren uit het vierde leerjaar lager onderwijs.
Wat wiskunde betreft zit Vlaanderen in de kopgroep, die wordt aangevoerd door Singapore, Zuid-Korea en Hongkong. Van de deelnemende Europese landen moet onze regio enkel Noord-Ierland laten voorgaan.

‘Buiten Nederland is er bovendien geen enkel land met zo weinig verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen', zegt Jan Van Damme van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit aan de KU Leuven.

Wetenschappen hinken achterop

Goede punten dus, maar voor wetenschap gaan de resultaten een heel andere richting uit. Op Polen, Spanje en Noorwegen na moet Vlaanderen alle West-Europese landen laten voorgaan. Slechts 2 procent van onze scholieren antwoordde correct op de vragen die internationaal als ‘gevorderd' worden beschouwd.

‘Een deel van de verklaring zit in het feit dat wetenschap in ons basisonderwijs vooral in de laatste jaren aan bod komt', stelt Van Damme. ‘We hebben echter ook duidelijke aanwijzingen dat onze leerkrachten zich niet zeker voelen in de lessen wetenschap', aldus de professor.

Smet erkent probleem

Ook minister van Onderwijs Pascal Smet, die dinsdag in Oslo verblijft, erkent in een mededeling het probleem. ‘Gezien de zwakke resultaten lijken zich een aantal maatregelen op te dringen in samenwerking met de onderwijsverstrekkers.' Smet wil in de vroegere leerjaren meer aandacht besteden aan wetenschap en de onzekerheid van de leerkrachten aanpakken.
Het kabinet Onderwijs verzekert dat de hervorming van het secundair onderwijs, waardoor meer leerlingen voor technische en wetenschappelijke richtingen zouden moeten gaan kiezen, geworteld wordt in de lagere scholen.

Bron:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121211_00398563

Eigen mening:

Het is jammer dat onze leerlingen uit het vierde leerjaar zo laag scoren op het gebied van wetenschappen. Als ik terugkijk op mijn schoolcarrière dan moet ik zelf ook toegeven dat mijn niveau op het gebied van wetenschappen te laag ligt. Ik heb in de lagere en middelbare school amper wetenschappelijke vakken gekregen. Daardoor heb ik nu ook nog steeds weinig kennis van wetenschappelijke vakken en dat vind ik wel jammer.

Dat het Vlaamse onderwijs qua wetenschappen achterstaat op de buurlanden is niet echt positief te noemen. Ons land moet zich richten op nichemarkten om de economie draaiende te houden en daarin is onderzoek en ontwikkeling erg belangrijk. Dat onderzoek vereist wetenschappers die nieuwe producten kunnen ontwikkelen. Als het onderwijs niet aangepast wordt aan wat de maatschappij nodig heeft dan zullen we in de toekomst met structurele tekorten kampen voor arbeidsplaatsen. Vacatures zullen niet ingevuld raken voor wetenschappelijke beroepen omdat wetenschappers steeds belangrijker worden. Hopelijk kan M. Smet het gewicht van de wetenschappen in het onderwijs verzwaren om in de nabije toekomst aan de stijgende vraag naar wetenschappers op de arbeidsmarkt te voldoen.

charlotte.vanlooy
11th December 2012, 21:25
Ook in Klasse vond ik soortgelijk artikel terug.

Uitstekend voor wiskunde, zwak voor wetenschappen.

Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar scoren uitstekend voor wiskunde. Met hun wetenschappelijke kennis en vaardigheden gaat het minder goed. Dat blijkt uit Trends in Mathematics and Science Study 2011. Dat internationale onderzoek vergelijkt de prestaties van leerlingen in wiskunde en (natuur-)wetenschappen.

De gemiddelde wiskundescore van de Vlaamse leerlingen is uitstekend. Vlaanderen behaalt een zevende plaats en scoort beduidend hoger dan het gemiddelde. Enkel vijf Aziatische landen (Singapore, Korea, Hong Kong, Taipei en Japan) en Noord-Ierland doen beter. Vlaamse zijn leerlingen bijzonder sterk in het ‘kennen’, maar een stuk minder in toepassen en redeneren.

Bovendien is er relatief weinig verschil tussen de zwakste en de sterkste leerlingen. Zo goed als alle Vlaamse leerlingen (99 procent) halen de laagste standaard. Slechts 10 procent daarentegen behaalt de gevorderde standaard. Ten opzichte van 2003 zijn de wiskundeprestaties op peil gebleven. Alleen doen jongens het nu beduidend beter dan meisjes. In 2003 deden jongens en meisjes het even goed.

Voor wetenschappen scoren onze leerlingen net boven het internationale gemiddelde. Ze staan pas op plaats 24. Ook voor wetenschappen is er weinig verschil tussen de zwakste en de sterkste leerlingen. Maar slechts 2 procent van de Vlaamse leerlingen bereikt de gevorderde standaard. Dat toont aan dat we uitstekend werken met de zwakkere leerlingen, maar minder goed met de sterkste leerlingen. Ook voor wetenschappen scoren de jongens telkens hoger dan de meisjes. Vergeleken met 2003 scoren de Vlaamse leerlingen iets minder goed, maar de meisjes zijn sterker achteruitgegaan dan de jongens.

Het TIMMS-onderzoek peilde ook naar de lespraktijken van de leraren en hun ideeën omtrent onderwijs. Opvallend: het aantal leraren dat aangeeft aan nascholing te hebben gevolgd, ligt beduidend lager dan het internationale gemiddelde. Zeker op het gebied van vorming rond meten en beoordelen van de leervorderingen van de leerlingen scoren Vlaamse leraren laag. Ook zeggen opvallend veel Vlaamse leraren dat ze er niet in slagen hun sterkste leerlingen voldoende uit te dagen.

Minister Smet wil daarom meer en beter differentiëren in de klas, zeker voor de sterkst presterende leerlingen. Hij wil ook meer (en vroeger) aandacht in het curriculum voor wetenschappen.

Bron: http://www.klasse.be/leraren/30357/uitstekend-voor-wiskunde-zwak-voor-wetenschappen/

Mening: Tijdens mijn tijd als lagere school kind, kregen wij het vak W.O
( wereldoriëntatie), hierin vond je enkele algemene vakken terug zoals: aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer en biologie. Er werd ook een klein stukje techniek in verwerkt maar dit was minimaal. In de middelbare schol werd ik voor het eerst met wetenschapsvakken geconfronteerd in het 3de middelbaar. Ik vond het maar niets en scoorde middelmatig. Het eerste wat de jongens uit onze klas zeiden was: "Joepie, we leren hoe we een bom moeten maken." Maar dit bleek toch niet het geval te zijn. Plots waren die wetenschapsvakken toch niet meer zo interessant als de jongens gedacht hadden. De meisjes uit onze klas waren ook niet echt verheugd wanneer de les chemie of fysica weer aanbrak. Misschien moeten we toch maar de interesse van de jongeren voor deze vakken wat gaan aanwakkeren. Hoe? Door de leerlingen mee te nemen naar de praktijk! Vaak blijven de leerlingen in hun eigen klaslokaal en maken ze gebruik van een kleine selectie materialen. Laat leerlingen eens een kijkje nemen bij een apotheker of een laboratorium bijvoorbeeld. De opleiding van apotheker of laborant vraagt ook veel kennis van wetenschapsvakken. Dit weten de leerlingen wel maar ze weten echter niet zo goed hoe het nu juist gebruikt wordt buiten het klaslokaal. In het klaslokaal maken ze gewoon de proefjes die in het boek staan, maar in 'real life' heeft een apotheker/laborant een heel belangrijke functie! Stel je maar eens voor dat er een verkeerde stof ergens wordt bijgevoegd .....
Misschien is het dus wel goed om de leerlingen mee te nemen naar de praktijk en hun een kijkje te laten nemen achter de schermen !