PDA

Bekijk de volledige versie : Hagedis genoemd naar president Obama


alexandra.moorkens
11th December 2012, 14:28
[SIZE=5]Hagedis genoemd naar president Obama[/SIZE]

dinsdag 11 december 2012, 06u38
Bron: nos
Auteur: gjs

Amerikaanse wetenschappers van Harvard en Yale hebben een prehistorische hagedis een wel heel speciale naam gegeven, meldt de NOS. 'Obamadon gracilis' stierf 65 miljoen jaar geleden uit toen een asteroïde een einde maakte aan het tijdperk van de dinosaurussen en is duidelijk genoemd naar president Obama.

http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/12/11/HAGEDISOBAMA.jpg.h170.jpg.280.jpg
Carl Buell

De onderzoekers bekijken aan de hand van eerder gevonden fossielen van hagedissen en slangen welke invloed de asteroïde-inslag had op diersoorten. Bij die fossielen vonden ze negen nieuwe soorten, waarvan één Obamadon gedoopt werd, weet de NOS.

De Obamadon was een hagedis van ongeveer 30 centimeter lang en at vermoedelijk insecten. Van twee exemplaren van het dier zijn de kaakbeenderen gevonden. De tanden waren opvallend dun.

De naam combineert de naam van Obama met het Griekse woord voor tand (odon) en het Latijnse woord voor dun (gracilis). Een politiek statement is dat niet, zeggen de wetenschappers. 'Het was gewoon een grapje', zei de hoofdonderzoeker.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121211_011

Mening:
Het is natuurlijk leuk voor Obama dat hij vereeuwigd is in de naam van een dinosaurus. Het zou maar een grapje geweest zijn van de wetenschappers om de naam van president Obama te gebruiken, maar voor hem kan dat misschien wel leuk zijn. Het is ook wel goed dat ze nieuwe soorten hebben ontdekt en gaan benoemen, zodat wij een betere kijk krijgen op de wereld van de dinosauriërs.

Joëlle.Van.den.Mooter
12th December 2012, 22:46
Dit artikel is best aangenaam om te lezen en behandelt een leuk weetje. Toch vraag ik me af wat de maatschappelijke relevantie van dit artikel is. Ik vind het in elk geval niet relevant genoeg om het onder de categorie 'nieuws' te plaatsen. Dit is volgens mij een boechtartikel.
Het ontdekken van nieuwe, uitgestorven soorten is natuurlijk iets goeds, omdat we zo meer inzicht kunnen krijgen in hoe we zijn geworden wie we zijn en hoe alles uiteindelijk met elkaar in verbinding staat. Dit artikel gaat hier in essentie helaas helemaal niet over, het gaat over de naamgeving van een uitgestorven soort. Deze uitgestorven Dinosauriërs zijn genoemd naar de Amerikaanse president, dat is toch echt geen nieuws. Het is hoogstens wat extra positieve reclame voor Obama en een leuk schouderklopje voor de president.