PDA

Bekijk de volledige versie : Morsi doet niets wat crisis kan bezweren


s*eben.wouters
7th December 2012, 08:04
De Egyptische president Mohammed Morsi heeft donderdag in een toespraak niets concreets beloofd wat de ernstigste politieke crisis sinds de volksopstand van bijna twee jaar geleden kan bezweren. Morsi weigerde het betwiste grondwetsvoorstel, de kern van de huidige crisis, of de decreten waarmee hij vrijwel alle macht naar zich toetrok te herroepen.

Morsi doet niets wat crisis kan bezweren

Een dag na onlusten in Caïro waarbij zes mensen om het leven kwamen en bijna zevenhonderd gewond raakten, haalde Morsi boos uit naar demonstranten van de oppositie. Sommigen van hen zouden aanhangers zijn van het oude regime, aldus de president. Hij zwoer niemand te zullen tolereren die probeert ‘zijn legitieme regering omver te werpen'.

Schoenen in de lucht

Sommigen van de duizenden mensen die zich voor zijn paleis hadden verzameld, hielden een van hun schoenen in de lucht om hun minachting te tonen. Anderen begonnen ‘het volk wil het regime omverwerpen' te zingen, het lied van de Arabische Lente.

Morsi kondigde in zijn toespraak de start aan van een ‘alomvattende en productieve' dialoog met de oppositie. Die zou zaterdag van start moeten gaan. Er waren echter geen tekens dat Morsi bereid is concessies te doen. De oppositie heeft al laten weten de dialoog niet aan te gaan als Morsi niet eerst de decreten herroept die hem boven de rechterlijke macht stellen en het grondwetsvoorstel opschort dat door zijn islamitische bondgenoten is aangenomen.

Morsi zei ook dat het geplande referendum over de betwiste grondwet zoals gepland op 15 december zal plaatsvinden.

Obama bezorgd over geweld in telefoongesprek met Morsi

De Amerikaanse president Barack Obama heeft in een telefoongesprek met de Egyptische president Morsi zijn diepe bezorgdheid uitgesproken over de doden en gewonden die woensdag vielen bij protestacties tegen Morsi.

Obama beklemtoonde volgens een woordvoerder van het Witte Huis dat alle politieke leiders in Egypte hun aanhang duidelijk moeten maken dat geweld onaanvaardbaar is. De Egyptische leiders moeten volgens Washington samenwerken voor de toekomst van het land.

De Amerikaanse president begroette anderzijds de uitnodiging van Morsi aan de oppositie om een dialoog te starten. Het Witte Huis voegde er wel aan toe dat de start van een dialoog niet gekoppeld kan worden aan voorafgaande voorwaarden.

Bron: De Standaard

Mening:
Ik denk dat we hier het laatste nog niet van gezien hebben. Deze opstanden slepen nu al twee jaar aan, maar zijn nog bijlange niet ten einde. Dit komt door een verdeeldheid in Egypte die moet opgelost worden, maar dat zal niet simpel zijn. De ene groep stond achter Moebarak, da andere achter Morsi. Naar mijn mening moeten de aanhangers van Moebarak zich gewoon neerleggen bij het regime van Morsi, dat heeft de andere groep ook jarenlang moeten doen.

anne.plessers
7th December 2012, 10:02
Naar mijn inzicht lijkt het er op dat geen van beiden beter is. Uiteindelijk willen ze alle twee hetzelfde, namelijk alle macht naar zich toetrekken. Moebarak was een dictator, wat Morsi probeert te bereiken is volgens mij net het zelfde. Het enige verschil is hun visie. Ik vind het erg dat Morsi niets geleerd heeft van de situatie voor de Arabische Revolutie. De drang naar macht zal te groot zijn en spijtig genoeg gaat dit vooral ten koste van het volk.