J*nas.De.Mey
5th December 2012, 21:27
BRUSSEL - OVSG, de koepel van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs, noemt het idee om de onderwijsnetten op termijn te laten opgaan in één onderwijsnet ‘onrealistisch'. Het denkspoor maakt deel uit van een discussienota van Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) over de lerarenloopbaan. De onderwijsvakbonden reageren terughoudend.
De nota van Smet voert drie lerarenstatuten in, stelt dat scholen associaties van minstens 10.000 leerlingen moeten vormen en dat de netten op termijn moeten opgaan in één net.
De onderwijskoepel van de steden en gemeenten is hiervoor niet te vinden. OVSG zegt dat er over andere belangrijke dossiers, zoals het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs, enkel nota's zijn uitgebracht ‘die niet helemaal zijn uitgediscussieerd'.
‘Als er voor deze belangrijke dossiers geen knopen kunnen worden doorgehakt, zou dan één publiek net met associaties van 10.000 leerlingen een oplossing kunnen bieden? Helemaal niet. Het voorstel is onrealistisch en er bestaat momenteel geen voldoende politieke meerderheid voor', vindt de OVSG.
'Dergelijke schaalvergrotingsvoorstellen kiezen voor het management en niet voor de leerling en zijn ouders. Bovendien wordt het engagement van de lokale besturen die onderwijs inrichten, miskend. Het samenbrengen van basis- en secundair onderwijs in zo'n associatie is evenmin werkbaar. De organisatie, schaal en inplanting zijn in de twee onderwijsniveaus totaal verschillend. Bovendien is ook het getal van 10.000 leerlingen niet realistisch: als dat aantal in grotere steden nog bereikt kan worden, dan gaat het in West-Vlaanderen bijvoorbeeld meteen om de hele provincie', is de onderwijskoepel kritisch.
Vakbonden: 'Weten zelfs niet dat er een loopbaandebat is'
De vakbonden in het onderwijs reageren afwachtend op de discussienota van Smet. 'In feite weet ik zelfs niet dat er een loopbaandebat gaande is', stelt Jos Van der Hoeven, secretaris-generaal van de COC (Christelijke Onderwijscentrale). Volgens Van der Hoeven kregen de bonden een half jaar geleden een gelijkaardige nota te zien. De vakbond had veel vragen over de nota, maar werd niet gecontacteerd om hem te bespreken.
De COC stelt zich onder andere vragen bij de gedifferentieerde verloning waarvan sprake - een soort bonus - omdat het vindt dat daarvoor geen objectieve criteria bestaan. 'Waar gaat de regering trouwens het geld halen in tijden van besparingen?', vraagt Van der Hoeven zich in die context af.
'Al wat moet besproken worden, moet op de onderhandelingstafel komen. In concreto', reageert Hugo Deckers, voorzitter van ACOD Onderwijs, terughoudend. 'Dit zijn maar voorstellen en daar schieten we niets mee op. Maar onze eerste prioriteit is nu het afhandelen van de cao.'
Dirk De Vos, voorzitter van VSOA Onderwijs, noemt de voorstellen voorbarig. 'Het zijn losse flodders. We moeten eerst zien waar we uitkomen met de hervorming van het secundair onderwijs. Pas dan kan je praten over de lerarenloopbaan.'
bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121205_00392109
Eigen mening:
Ik vind één onderwijsnet niet alleen onrealistisch, maar ook ongeloofelijk onpraktisch. Het lijkt misschien makkelijk om voor alle scholen één onderwijsnet te voorzien, maar dat is in theorie. In praktijk is het zo dat scholen in Antwerpen een andere aanpak nodig hebben dan die in bijvoorbeeld Herentals. Het verschil in mentaliteit is gewoon te groot en een aanpak die op één plaats werkt, zal op andere plaatsen misschien niet werken. De regering distantieert zich ontzettend ver van de noden van de leerlingen door alles uit pure gemakzucht over een kam te scheren.
De nota van Smet voert drie lerarenstatuten in, stelt dat scholen associaties van minstens 10.000 leerlingen moeten vormen en dat de netten op termijn moeten opgaan in één net.
De onderwijskoepel van de steden en gemeenten is hiervoor niet te vinden. OVSG zegt dat er over andere belangrijke dossiers, zoals het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs, enkel nota's zijn uitgebracht ‘die niet helemaal zijn uitgediscussieerd'.
‘Als er voor deze belangrijke dossiers geen knopen kunnen worden doorgehakt, zou dan één publiek net met associaties van 10.000 leerlingen een oplossing kunnen bieden? Helemaal niet. Het voorstel is onrealistisch en er bestaat momenteel geen voldoende politieke meerderheid voor', vindt de OVSG.
'Dergelijke schaalvergrotingsvoorstellen kiezen voor het management en niet voor de leerling en zijn ouders. Bovendien wordt het engagement van de lokale besturen die onderwijs inrichten, miskend. Het samenbrengen van basis- en secundair onderwijs in zo'n associatie is evenmin werkbaar. De organisatie, schaal en inplanting zijn in de twee onderwijsniveaus totaal verschillend. Bovendien is ook het getal van 10.000 leerlingen niet realistisch: als dat aantal in grotere steden nog bereikt kan worden, dan gaat het in West-Vlaanderen bijvoorbeeld meteen om de hele provincie', is de onderwijskoepel kritisch.
Vakbonden: 'Weten zelfs niet dat er een loopbaandebat is'
De vakbonden in het onderwijs reageren afwachtend op de discussienota van Smet. 'In feite weet ik zelfs niet dat er een loopbaandebat gaande is', stelt Jos Van der Hoeven, secretaris-generaal van de COC (Christelijke Onderwijscentrale). Volgens Van der Hoeven kregen de bonden een half jaar geleden een gelijkaardige nota te zien. De vakbond had veel vragen over de nota, maar werd niet gecontacteerd om hem te bespreken.
De COC stelt zich onder andere vragen bij de gedifferentieerde verloning waarvan sprake - een soort bonus - omdat het vindt dat daarvoor geen objectieve criteria bestaan. 'Waar gaat de regering trouwens het geld halen in tijden van besparingen?', vraagt Van der Hoeven zich in die context af.
'Al wat moet besproken worden, moet op de onderhandelingstafel komen. In concreto', reageert Hugo Deckers, voorzitter van ACOD Onderwijs, terughoudend. 'Dit zijn maar voorstellen en daar schieten we niets mee op. Maar onze eerste prioriteit is nu het afhandelen van de cao.'
Dirk De Vos, voorzitter van VSOA Onderwijs, noemt de voorstellen voorbarig. 'Het zijn losse flodders. We moeten eerst zien waar we uitkomen met de hervorming van het secundair onderwijs. Pas dan kan je praten over de lerarenloopbaan.'
bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121205_00392109
Eigen mening:
Ik vind één onderwijsnet niet alleen onrealistisch, maar ook ongeloofelijk onpraktisch. Het lijkt misschien makkelijk om voor alle scholen één onderwijsnet te voorzien, maar dat is in theorie. In praktijk is het zo dat scholen in Antwerpen een andere aanpak nodig hebben dan die in bijvoorbeeld Herentals. Het verschil in mentaliteit is gewoon te groot en een aanpak die op één plaats werkt, zal op andere plaatsen misschien niet werken. De regering distantieert zich ontzettend ver van de noden van de leerlingen door alles uit pure gemakzucht over een kam te scheren.