PDA

Bekijk de volledige versie : Smet: ‘Geen definitieve onderwijsnota'


C*arlotte Lodewyckx
5th December 2012, 19:56
Smet: ‘Geen definitieve onderwijsnota'


Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet (SP.A) benadrukt dat de gelekte nota over de lerarenloopbaan niet definitief is. De ganse hervorming van de lerarenloopbaan zal overigens niet deze legislatuur afgerond worden, al zullen er ook deze regeerperiode nog maatregelen genomen worden. Dat zei hij woensdag in het Vlaams Parlement.

De nota van de meerderheidspartijen lekte woensdag uit in De Standaard en in Het Belang van Limburg . Smet is ook ‘niet blij' met het lek, ‘maar het toont aan dat we de jongste maanden hard hebben gewerkt'.

De nota is een ‘discussienota' die nog kan evolueren ‘en ook nog in mijn hoofd moet rijpen', zei Smet. ‘Ik heb altijd gezegd dat het loopbaandebat een werk voor twee legislaturen is'.

Smet hoopt wel in januari of februari met een regeringsnota te komen, die de basis moet vormen voor overleg met de vakbonden en inrichtende machten.

Smet erkent dat er opmerkelijke punten in de nota staan. ‘We zijn op een punt gekomen in het onderwijs dat cosmetische ingrepen alleen niet meer volstaan'.

Prioriteiten in het loopbaandebat zijn voor de minister de werkzekerheid voor jonge leerkrachten en de schaalvergroting. Eén onderwijsnet in Vlaanderen komt er volgens Smet niet. ‘Er zal altijd een vrij net zijn, naast een officieel net'. Een eenmaking van de officiële netten is ook maar een piste, al kan er ook nagedacht worden over een grotere samenwerking, iets waar bepaalde gemeenten volgens Smet zelf vragende partij voor zijn.

Bron: De Standaard

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121205_00392575

Mening:

De laatste tijd heb ik al enkele keren gehoord dat schooldirecteurs en ook andere politici de plannen van Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet te ambitieus vinden. Ze vinden dat hij met te veel zaken tegelijkertijd bezig is en dat hij zich beter kan concentreren op één ding. Zo is de kans groter dat hij iets verwezenlijkt.

Ik hoop dat deze nota over lerarenloopbaan definitief is. In 2020 zouden er 20 000 leerkrachten tekort zijn. Dit zou hoofdzakelijk komen door de te hoge werkdruk en de onzekerheid voor beginnende leerkrachten. Minister Smet wil het tekort tegengaan door het huidige statuut van leerkracht af te schaffen. Hij zou dit opsplitsen in drie categorieën (Junior leerkracht, leerkracht en expert leerkracht).

Ik vind dit een zeer goed initiatief, want hierdoor krijgen leerkrachten met ambitie en motivatie de kans om een trapje hoger te geraken in het systeem van onderwijs.
Een ander pluspunt van deze maatregel is dat er hopelijk veel mensen uit de privé sector de overstap zullen maken naar het onderwijs. Daaruit volgt dat lessen veel leerrijker worden, omdat deze leerkrachten ervaring hebben in het werkveld en dus een degelijke vakkennis hebben. Ik hoop dat door deze maatregelen de werkzekerheid voor beginnende leerkrachten wordt vergroot.