PDA

Bekijk de volledige versie : Hilary Clinton: 'Wanhopige Assad kan naar chemische wapens grijpen


E*io.Verbeeck
5th December 2012, 18:32
De Verenigde Staten hebben duidelijk gemaakt aan het Syrische regime dat het gebruik van chemische wapens niet getolerereerd zal worden. Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Hilary Clinton na een bijeenkomst met de andere Buitenlandministers van de Navo-lidstaten. Clinton vreest dat Assad uiteindelijk toch naar die wapens zal grijpen.
'Wij zijn bezorgd dat het regime van Assad almaar wanhopiger wordt en misschien chemische wapens zal gebruiken of de controle over die wapens zal verliezen aan één van de gewapende groeperingen die momenteel opereren in Syrië', verklaarde Clinton.

'Daarom hebben we uit gezamenlijke bezorgdheid (met alle Navo-landen) een duidelijke boodschap verstuurd dat de Syrische regering daarmee een lijn zou overschrijden', aldus Clinton. 'De verantwoordelijken zullen zich dan moeten verantwoorden.'

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken pleitte voor een snelle machtsoverdracht en stelde dat de VS alles zal doen om de Syrische oppositie te ondersteunen, nu een nieuwe coalitie van oppositiepartijen werd opgericht.

'Val regime is onvermijdelijk'

Volgende week organiseert de VS samen met andere landen een vergadering van de 'Vrienden van Syrië' te Marrakech. Daar zal besproken worden wat er nog meer gedaan kan worden om een einde te maken aan het Syrische conflict, aldus Clinton.

'Dan moet het Assad-regime echter beslissen mee te gaan in een politieke overgang en het geweld tegen de eigen bevolking stoppen', besloot de vrouw van ex-president Bill Clinton. 'We hopen dat ze dat zullen doen omdat we geloven dat de val van het regime onvermijdelijk is. Het is enkel de vraag hoeveel mensen moeten sterven voor dat gebeurt.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121205_055

Opinie: Dit conflict in Syrië is nu al heel lang aan de gang, jammer genoeg. Er vallen zoveel doden en ik vraag me af wat het nut daar nu van is... Kan men nu eens niet gewoon rustig in vrede leven? Blijkbaar niet... Nu komt het er nog eens bij dat men ook chemische wapens zou kunnen gaan gebruiken. Dit kan heel gevaarlijk zijn en ik hoop dat ze er snel tegen zullen optreden! Ik zou gewoon deze wapens niet produceren om te beginnen, ik snap al niet wat je bezielt als je deze fabriceert.