PDA

Bekijk de volledige versie : Moet een voetbalmatch worden afgefloten bij verbaal supportersgeweld?


Barst
18th October 2004, 01:55
Na het fysieke het verbale geweld


Intimideren en beledigen van spelers en scheidsrechters is lang geduld. KNVB en politie grepen niet in: ze waren te druk met inperken van het supportersgeweld, zegt voetbalhistoricus Gerrit Valk.


ALKMAAR - ,,Stuitende spreekkoren zijn puur spelbederf'', zegt Valk, ,,waar maar één straf op staat: rode kaart!'' Dus: wedstrijd staken voor een tijdje of definitief, zoals zaterdag bij ADO Den Haag-PSV.

De oud-PvdA-parlementariër promoveert binnenkort op het betaalde voetbal. Uitvergroot heeft hij zijn club, AZ uit Alkmaar.

Valk: ,,AZ had in de jaren '70 een rechtsbuiten, Willem de Jager. Een hele goeie, maar makkelijk uit zijn evenwicht te brengen. Dat voelde het publiek. Als ie miste, werd geroepen: Weg met De Jager, Leve het Konijn!'' Nu zou dat niet als kwaadaardig spreekkoor gelden. Maar Willem kwam geen lantarenpaal meer voorbij.''

Anderen inspireert het juist. Valk: ,,Spits Kees Kist werd in verband gebracht met het in brand steken van zijn sportzaak. 'Keessie is een pyromaan' klonk het van de Ajax-tribunes. De scheidsrechter legde de wedstrijd stil. Kist zei: scheids, doorspelen. Hij scoorde met een formidabel afstandsschot en liep met opgestoken vinger langs het Ajax-vak.''

Spreekkoren kunnen niet door een scheidsrechter worden beoordeeld, vindt Valk. Die moet zich concentreren op de wedstrijd. Het zou een taak moeten zijn voor de vierde KNVB-official. Op welke grond zou die een wedstrijd moeten platleggen. Valk: ,,Dat is lastig. Je moet het zo zien: als een belediging puur spelbederf is, zoals het bij voortduring zingen dat de vriendin van Ajax-speler Van der Vaart een hoer is.''

Valk zegt dat supporters vindingrijk zijn, als het gaat om het bedenken en uitdragen van uitdagende spreekkoren. Van HiHaHondenLul, maakten ze al HiHa-Onbenul. Zo zijn de uitingen richting de Marokkaanse speler Ali Elkhattabi uiterst subtiel beledigend. Er wordt geroepen: 'Elkhattabi je moeder heeft een snor'. Maar dat kan net zo goed worden veranderd in je moeder is een snol of je moeder heeft zo'n lol.

Bij racistisch gezang of geschreeuw is het stopzetten van de wedstrijd een zaak van openbare orde, vindt Valk. Ook daar ligt het niet simpel. ,,Oerwoudgeluiden bij zwarte spelers, wat moet je ermee? Het moet echt op de man gespeeld zijn. In Engeland hebben ze er een antwoord op, dat hier ook kan. De camera laten registreren wie wat zingt en degene die strafbare kreten slaakt vervolgen.''

Deskundigen kunnen aan de beelden aflezen welke grofheden worden geuit. Valk: ,,De massale vechtpartijen zijn nu aardig onder controle. Nu wacht de klus het verbale geweld de kop in te drukken. Met identieke middelen: wie roep X is een hoerenjong, krijgt een boete, misschien celstraf, maar zeker een stadionverbod.''

Trouw, door Louis Cornelisse, 18-10-2004

Davy V.H.
18th October 2004, 02:40
Eventjes deze video als ondersteuning?

Zo zie je maar weer dat het niet altijd de supporters zijn...

http://images2.jokaroo.net/videos/badpolice.wmv (Hier)

Davy V.H.
18th October 2004, 02:59
Dan nu de 1000e post op dit forum !!!!!!!!!!

Spijtig dat het een nieuwe poging is om een filmpje erop te krijgen. :rolleyes:

WAT HEB IK GEWONNEN ???? :p :D



haja... nieuwe poging...

HIER (http://images2.jokaroo.net/videos/badpolice.wmv)


P.S. 12 minuten is misschien wat kort dat je daarna geen bericht meer kan editten...?

Barst
18th October 2004, 03:07
Wel euh... nog niet echt over nagedacht... een kus van de leraar en een bank vooruit zal niet echt aanslaan, vermoed ik...
Maar omdat je videootje nu wél werkt, zal ik je alvast in het rood op de openingspagina vermelden, tot meerdere eer en glorie van jezelf uiteraard...
Bovendien kan ik nu ongegêneerd mijn 'Wetstraatpost' doen, waarvoor dank...:D

Davy V.H.
18th October 2004, 03:15
Originally posted by Barst
Wel euh... nog niet echt over nagedacht... een kus van de leraar en een bank vooruit zal niet echt aanslaan, vermoed ik...

Haha... NEEEEEEE!!!! :D :p

Geen haar op uw...euhm mijn hoofd dat daaraan denkt... haha...

Sorry... ik ben te goed gezind vandaag... ;)


Maar omdat je videootje nu wél werkt, zal ik je alvast in het rood op de openingspagina vermelden, tot meerdere eer en glorie van jezelf uiteraard...
Bovendien kan ik nu ongegêneerd mijn 'Wetstraatpost' doen, waarvoor dank...:D [/B]

Joepie... ik op een voorpagina... heb ik altijd van gedroomd... :p

judithgielens
15th December 2004, 16:27
[QUOTE=Davy V.H.]Dan nu de 1000e post op dit forum !!!!!!!!!! [/QUOTE]
waar ziet ge da???


en nu terug naar de question: stilleggen of niet?
ja! voor de veiligheid van iedereen vind ik toch wel dat je alles best stillegt.
Als je nog verder laat spelen, is misschien de kans groter dat het escaleert en je nog meer problemen krijgt.
Hoewel ik kan inkomen dat ze even opstandig gaan doen als je de match stillegt.
Volgens mij is het nooit goed voor die supporters,dus ik zou het eigenlijk niet meer weten! nah!
veel te moeilijke mensen! ik kijk wel rustig in mijne zetel naar de voetbal!(rara welke ploeg? :p)

SuperJef
15th December 2004, 16:56
Ik vind van niet. Ik heb zelf jaren voetbal gespeeld. Er werden vele dingen geroepen door de supporters. Het is de kunst om je daar niks van aan te trekken. Ik denk dat je als voetballer moet weten waaraan je begint. Je kan nooit in de smaak vallen bij iedereen. Voor de scheidsrechters is het hetzelfde. Je weet dat wanneer je een beslissing neemt het altijd fout is voor de ene partij. Je weet dat op voorhand. Daar moet je dan ook maar rekening mee houden.

Het is natuurlijk niet alleen een kwestie van in de smaak vallen. Ik weet wel dat sommige dingen die ze roepen gewoon rascistisch zijn. Maar waar ligt de grens? Je kan toch niet zeggen, vanaf de moment dat 1 persoon "vuile zwette" roept dat dan de match moet stilgelegd worden..

Ik ben ook een beetje van mening dat de supporters tenslotte betaald hebben om een plaatsje in de tribune. Dan moeten ze er ook maar tegen kunnen dat zo'n dingen gebeuren. Niet dat ik instem met die rascistische dingen maar zoals ik eerder al zei, een voetballer moet weten waarvoor hij kiest. Op sommige momenten moet je gewoon je verstand op nul kunnen zetten en doorgaan met wat je bezig bent. Niet dat het altijd even gemakkelijk is maar voor die woekerbedragen die ze verdienen vind ik dat je toch tegen het een en het ander bestand moet zijn..

Ik vind het anderzijds wel een beetje triestig. Mensen die naar de voetbal gaan kijken om daar wat rascistische toeren te verkopen en dan met een gerust hart naar huis keren. Waar gaat het naartoe? Als iedereen op straat zo gaat beginnen heb ik echt schrik om nog over straat te lopen... :rolleyes:

SuzySw
15th December 2004, 17:29
Ik ben een supporter (van Lierse). Ik ben uiteraard schuldig aan verbaal voetbalgeweld. Enkele jaren is er een grote heisa geweest over al dan niet stilleggen van de matchen. Bij verschillende spelers bij ons doet het hen beter presteren. Gewoon de tegenpartij nekken door bijvoorbeeld een goal te maken. Ik vind ook dat het allemaal overdreven wordt. 90 minuten supporter je met heel je hart, voor jouw ploeg. En de tegenpartij is gewoon de rotte appel. DAn is het logisch dat ge die uitscheld en uitdaagd. Maar dat is verbaal. In LIer zie je heel goed, dat regelmatig de supporters van beide ploegen samen een pint gaan pakken. Maar die 90 minuten... laat het asjeblieft een uitlaatklep zijn... Als speler weet je dat je niet de lieveling bent van de bezoekers.
De beste manier om te antwoorden is op het veld mét een goal...

judithgielens
15th December 2004, 19:48
Maar tot hoever laat je het komen?
Ik begrijp wel dat in de strijd je heel wat roept, maar tot hoever laten de scheidsrechters(? wie bepaald wanneer het niet meer verder kan?) het meestal komen? Of leggen ze het spel stil?

Ik denk dat er een aantal matchen (antwerpen beerschot denk ik dan aan) wel stilgelegd worden omdat het TE wordt, maar wat is nu net die TE????

katleen
16th December 2004, 10:24
Maar tot hoever laat je het komen?
Ik begrijp wel dat in de strijd je heel wat roept, maar tot hoever laten de scheidsrechters(? wie bepaald wanneer het niet meer verder kan?) het meestal komen? Of leggen ze het spel stil?
Bestaat er eigenlijk al een wetgeving over wat zij definiëren als 'te'?
Wie vertelt het mij? ;)
P.S. ben blij dat er toch een oplossing is voor de problemen bij Lierse! :D

Evi Van Hoof
16th December 2004, 21:55
ik vind van wel
ik heb nog nooit op een basketbalwedstrijd of een zwemkampioenschap hooligans of rellen gezien.

judithgielens
3rd January 2005, 20:47
[QUOTE=Evi Van Hoof]ik vind van wel
ik heb nog nooit op een basketbalwedstrijd of een zwemkampioenschap hooligans of rellen gezien.[/QUOTE]

Mja, zwemmen kan ik nu wel begrijpen. Ik heb ook jaren competitiegezwommen en daar is dat een beetje ieder voor zich. Ook veel minder mensen die daar naar gaan kijken (meestal alleen diegene die echt geinteresseerd zijn)
Bij voetbal heb je een ander publiek: de die-hard fans, de sporadische supporters en de hooligans die echt komen om rel te schoppen soms.
Ik denk dat je bij basketbal die laatste 2 minder tegenkomt. Vandaar mss minder problemen bij basketbal en ook omdat het wat minder populair is veronderstel ik?

Annelies H.
19th January 2005, 14:49
Het is natuurlijk wel zo dat vooral bij het voetbal het hooliganisme te kop op steekt. Ik denk dat dit ook vooral te maken heeft met het feit dat voetbal nogal erg hard leeft in ons klein landje. Persoonlijk vind ik ook wel dat spreekkoren juist de sfeer scheppen tijdens een voetbalmatch, want laat ons eerlijk zijn: voor het spel moet je ook niet elke week gaan, want onze competitie telt vele saaie matchen!
Ik vind dan ook dat je als speler en scheidsrechter ook wel het één en ander moet kunnen verdragen. Zie maar naar wij als toekomstige leerkrachten, wij krijgen op zijn tijd ook vanalles naar ons hoofdgeslingerd en toch moeten wij objectief blijven! Ik vind als je hier voor kiest moet je de nadelen er ook maar bijnemen.
Het probleem zou natuurlijk opgelost zijn als supporters alleen hun ploeg positief ondersteunen...