PDA

Bekijk de volledige versie : Opportunity vindt mogelijk klei op Mars


w*nnes.braeckmans
4th December 2012, 22:42
Langs de westelijke rand van een grote krater op het zuidelijk halfrond van Mars zijn mogelijk sporen van klei gevonden. Dat maakte ruimteorganisatie Nasa bekend. De ontdekking werd gedaan door Mars Rover Opportunity, die al acht jaar op Mars rondrijdt.

Nasa-Wetenschappers stelden dinsdag dat de Opportunity mogelijk kleimineralen heeft ontdekt op Mars. Dat is een belangrijke vondst, want die mineralen kunnen aanwijzingen bevatten over het klimaat op Mars. Analyse van de kleimineralen kan uitwijzen of de omstandigheden op het Marsoppervlak in het verleden gunstig zijn geweest voor het ontstaan van leven.

De Opportunity blijft nog een paar maanden op de plek waar de ontdekking werd gedaan. Daarna richt de Mars Rover zich zuidwaarts naar een gebied dat rijk zou moeten zijn aan klei. De Opportunity landde in 2004 op de rode planeet. Zijn missie zou oorspronkelijk maar drie maanden duren.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121204_00391672&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=biz&utm_content=article&utm_campaign=seeding

eigen mening:

Ik vind het super interessant om dit te blijven volgen, ik hoop ook dat ze een vorm van leven vinden op mars. Dit moet geen wezen zijn als de mens, maar een gewoon plantje zou al cool zijn. Want een vraag die ik mezelf al een lange tijd afvraag is of er nog leven is in het universum. Want misschien komen we wel een plant tegen die in klei, wat juist gevonden is op mars, leeft. En dan zouden we moeten zien of deze plant kwaadaardig is en wat zijn kenmerken zijn. Misschien kan die plant ons vooruit helpen, bijvoorbeeld een plant die super veel koolstof omzet in zuurstof of ... Ik zou het graag weten of er nog leven is op een andere planeet. Wel zoals in vorige post vind ik dat ze beter er even met wachten tot na de crisis, maar dit wilt niet zeggen dat ik het niet interessant kan vinden.