PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw filiaal van Louvre opent in mijnstad Lens


A*strid.Bastiaens
4th December 2012, 10:40
Nieuw filiaal van Louvre opent in mijnstad Lens

In de voormalige mijnstad Lens, in het noorden van Frankrijk, wordt het nieuwe filiaal van het Louvre vandaag officieel geopend door de Franse president François Hollande. Het transparante gebouw is een ontwerp van het Japanse architectenbureau SANAA.

Het Louvre-Lens is gebouwd bovenop een voormalige stortplaats van de mijnindustrie en ligt op een half uur rijden van de Belgische grens. "Het gebouw is geconcipieerd als een wolk", zegt Knack-journalist Piet Swimberghe. "En je voelt er je ook in als in een wolk, da's wel aangenaam."

Het museum heeft geen eigen collectie, maar stelt in samenspraak met het Louvre in Parijs verschillende exposities samen met verschillende thema's. De werken komen uit de publieke zalen en reserves van het Louvre in Parijs. In Lens hangt er werk van grote namen waaronder Memling, Da Vinci, Rembrandt, Rubens en Titiaan.

De eerste expo is gewijd aan de Renaissance en geeft een overzicht van het verschijnsel in Europa in de 15e en 16e eeuw. Elk jaar zijn er 2 grote tijdelijke expo's. In La Galerie du Temps, een grote open ruimte, krijg je in bijna één oogopslag een overzicht van de volledige kunstgeschiedenis.

Het eerste jaar verwacht het Louvre-Lens 700.000 bezoekers, daarna gemiddeld 500.000 per jaar. Dat zou ook de economie in de verarmde regio een boost moeten geven.

Het Louvre-Lens is vanaf 12 december open voor het grote publiek.

bron: de redactie, 04/12/2012 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/kunsten/121204_Louvre_Lens)

Eigen mening:
Zelf vind ik het zeer goed dat het Louvre een nieuw filiaal opent. Mensen moeten nu soms uren aanschuiven om het Louvre binnen te kunnen. Nu kunnen ze gewoon het "kleine Louvre" in Lens bezoeken. Zo kunnen ze toch nog genieten van de kunst. Dat het nu dicht bij de grens van België ligt, vind ik ook zeer aangenaam. Zo moeten Belgische kunstliefhebbers niet ver meer reizen om de kunstwerken van het Louvre te kunnen bezoeken. Al zullen hier niet veel beroemde werken hangen, voor mij blijft kunst kunst.