PDA

Bekijk de volledige versie : KUL vindt mogelijk nieuwe weg voor aanpak Alzheimer


Stijn.Geboers
3rd December 2012, 18:09
De onderzoeksgroep van Bart De Strooper (KU Leuven) heeft een eiwit ontdekt dat mogelijk een nieuwe piste biedt voor een behandeling van de ziekte van Alzheimer. Het labo van De Strooper is een onderdeel van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB).

Veel kandidaat-geneesmiddelen voor deze aandoening werken in op het zogenaamde 'y-secretase complex' dat eiwitten op een specifieke plaats knipt. Het speelt zo een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van de amyloïde plakken, die typisch zijn voor hersenen van alzheimerpatiënten. Het y-secretase complex is echter ook betrokken is bij de regulatie van een reeks andere levensnoodzakelijke eiwitten, waardoor er toxische bijwerkingen ontstaan wanneer een behandeling inwerkt op het volledige y-secretase complex.

De Leuvense onderzoekster Amantha Thathiah toonde voor het eerst aan dat B-arrestins, een familie van eiwitten, een rol speelt bij de regulatie van dit y-secretase complex en dus bij het ontstaan van de ziekte van Alzheimer. Gezien B-arrestin 2 slechts op één molecule van het y-secretase complex inwerkt, zal een behandeling gericht op dit eiwit veel minder schadelijke neveneffecten veroorzaken dan de kandidaat-geneesmiddelen die het volledige y-secretasecomplex beïnvloeden.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1543337/2012/12/03/KUL-vindt-mogelijk-nieuwe-weg-voor-aanpak-Alzheimer.dhtml?utm_source=RSSReader&utm_medium=RSS

Mening: Ik heb hier nog eens een artikel over gepost. Hierin vermelde ik dat ik blij was dat er onderzoek wordt verricht en hoop dat dit zal blijven gebeuren. Als ik dit artikel vandaag tegenkwam doet me het zeker een plezier. We komen dichter en dichter. We komen het te weten hoe het komt dat deze ziekte zich voordoet. We komen dichter en dichter bij de waarheid hoe we het kunnen verhelpen. We kunnen hier enkel positief tegen over staan en de wetenschap aanmoedigen.

Liesanne.Boeren
3rd December 2012, 19:11
Dit is inderdaad goed nieuws! Het is erg leuk om te weten dat de wetenschap ons op het vlak van gezondheid nog steeds vooruit kan helpen. Hopelijk weten we binnen een paar jaar nog meer over Alzheimer en kan de ziekte goed behandeld worden en misschien zelfs voorkomen worden.

Yana Daems
3rd December 2012, 22:36
Ik hoop ook dat deze ziekte binnenkort kan worden behandeld. Ik kan me voorstellen dat het voor de familieleden van iemand die Alzheimer heeft, erg moeilijk kan zijn. Ze zien immers hoe hun vader of moeder bijvoorbeeld heel snel begint te dementeren.
Het is goed dat de wetenschap steeds weer probeert om zaken te onderzoeken die onze gezondheid kunnen verbeteren. Ik lees dus graag nieuws zoals dit.