PDA

Bekijk de volledige versie : Amerikanen wilden maan opblazen


v*ncent.peeters
3rd December 2012, 16:47
Om hun superioriteit te demonstreren tegenover de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog wilden de Amerikanen een heuse atoombom op de maan gooien. Van het geheime project werd gewag gemaakt in een document van de Amerikaanse luchtmacht dat na 45 jaar aan de oppervlakte gekomen is.
In de race naar de ruimte lagen de Verenigde Staten merkelijk achter nadat de Russen succesvol de eerste Spoetnik hadden gelanceerd. De Amerikaanse luchtmacht wilde op hun beurt de aartsvijand imponeren door een paddelstoelvormige wolk op de maan te creëren die te zien zou zijn vanop aarde. De atoombom moest daarvoor op de rand van de maan tot ontploffing gebracht worden zodat de paddenstoelvormige wolk werd opgelicht door de zon.

De missie zou in 1959 uitgevoerd worden maar de piste werd uiteindelijk verlaten door de militaire opperbevelhebbers omdat de ontploffing te veel risico's inhield voor de mensen op aarde. Bovendien hadden wetenschappers angst dat de maan op die manier besmet geraakte met radioactief materiaal.

Leonard Reiffel schreef het document waarin de geheime operatie uit de doeken gedaan werd. Hij moest voor de luchtmacht de effecten van de ontploffing onderzoeken. De natuurkundige sprak in 2000 al eens over deze eigenaardige missie maar pas nu is het ontegensprekelijke bewijs teruggevonden.

v*ncent.peeters
3rd December 2012, 17:04
bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1541372/2012/11/29/Amerikanen-wilden-maan-opblazen.dhtml

Commentaar: Ik schrok even toen ik dit artikel las want wie zou er nu zo simpel van geest zijn om de maan op te blazen. Deze houdt namelijk ons elektromagnetisch veld in stand en zorgt voor eb en vloed op onze aarde. Je kan dus wel stellen dat de maan redelijk belangrijk is voor ons. Het verbaast me niet dat dit project ten eerste zou gestart zijn in de Koude Oorlog door Amerika en ten tweede dat het nu pas opduikt. Zowel Amerika als de Sovjet-Unie hebben zich aan allerlei bizarre missies gewaagd om elkaar te imponeren en af te schrikken maar als men dit leest dan krijgt men het toch wel even benauwd. Een supermacht als Amerika hoort toch beter te weten dan de maan te beschadigen. Met meer macht komt namelijk meer verantwoordelijkheid. Is het artikel echter wel volledig betrouwbaar? Ik vind persoonlijk dat de titel zeer misleidend is. Men heeft het namelijk niet over het opblazen van de maan maar over een atoombom aan de rand van de maan laten ontploffen zodat men op aarde een paddenstoelwolk in de hemel zou kunnen zien. Dat is iets totaal anders. Ook al is het niet minder beangstigend.
Wat heeft de mens er niet voor over om zijn superioriteit tegenover een ander te tonen? Hopelijk leert men bij uit de geschiedenis.