PDA

Bekijk de volledige versie : Eetbui wordt stoornis


A*vid.Van.der.haegen
3rd December 2012, 09:56
Eetbui wordt stoornis

Bron: 03/12/2012 www.belga.be

Wie geregeld de controle over zijn eetgedrag verliest, lijdt voortaan officieel aan een mentale stoornis: "binge eating disorder". De stoornis is opgenomen in het nieuwe handboek van de psychiatrie, dat in mei 2013 zal verschijnen. Dat staat vandaag in De Standaard en Het Nieuwsblad.
De eetbuistoornis wordt gekenmerkt door een regelmatig controleverlies over het eetgedrag, met bijbehorende gevoelens van schaamte of walging."Deze erkenning gooit een nieuw licht op de mogelijke behandeling", zegt Guido Pieters van de onderzoeksgroep Psychiatrie aan de KU Leuven. "Doordat duidelijk wordt dat het te maken heeft met controleverlies, zullen patiënten kunnen worden doorverwezen naar een psychotherapeut. Als je hen alleen maar advies geeft over gezonde eetgewoonten, hebben ze vaak de neiging om na verloop van tijd te hervallen."In het nieuwe handboek (DSm-5) worden ook stoornissen geherdefinieerd. "De grootste verandering is dat je niet langer een stoornis hebt of niet hebt", aldus Stephan Claes, psychiater aan de KU Leuven. "In de huidige DSM is depressie bijvoorbeeld een kwestie van alles of niks. In de nieuwe versie worden de verschillende gradaties erkend." Hij hoopt dat de diagnostische aanpassing een gunstige invloed zal hebben op de hoeveelheid antidepressiva die wordt voorgeschreven.

Mening: De ontleding en in kaart zetten van de verschillende stadia van depressie zal behandeling makkelijker maken. Depressie is een mentale ziekte met controleverlies als bijwerking, dat kan gaan van eetstoornis tot zelfmoord. De stoornissen detecteren is een goede zaak, toch blijf ik argwanend tegenover de groei aan stoornissen. Waar zijn de ‘normale’ mensen nog tussen de binge eaters, de ADHD’ers of de psychopaten? Of hebben we soms allemaal een beetje van voorgenoemden in momenten van ‘zwakte’? Relativering en zelfcontrole staat of valt meestal met onze eigen wil, probeer de ‘driften’ eerst zelf te controleren in plaats van te aanvaarden dat je slachtoffer van jezelf bent. Psychiaters zullen het u anders moeten helpen inzien.

Lieselotte.Busch
3rd December 2012, 13:53
Ik stel mij wel de vraag wat er bedoeld wordt met 'geregeld'. Het artikel mag hier voor mij toch wel meer duidelijkheid in scheppen. Ik geloof er wel degelijk in dat sommige mensen die vreetbuien krijgen, een mentale stoornis hebben. Ik zou dit zeker niet veralgemenen. Daarom wil ik zo graag dat die 'geregeld' wordt verklaard. Wanneer kan je dan spreken over deze stoornis? Ik zit toch met een hele hoop vragen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een stoornis. Er zijn steeds meer mensen die ongelukkig zijn in onze samenleving. Dit vind ik zeer onrustwekkend. Hier moeten we ook trachten iets aan te doen. Onze gevoelens hebben volgens mij wel degelijk een invloed op ons eetgedrag. Ik denk dat er nog wel mensen zijn die dit in het dagelijkse leven ervaren. Misschien moeten we over het algemeen proberen om positiever in het leven te staan. En moeten we proberen om onze samenleving terug aangenamer te maken voor iedereen. Tegenwoordig hebben steeds meerdere mensen eetstoornissen. Dit hangt vaak samen met het zelfbeeld van de mensen. Ik stel me dan de vraag of dat bij deze stoornis ook zo is. Er wordt verteld dat het samenhangt met gevoelens, maar ze mogen hieromtrent toch meer duidelijkheid stellen. Er schijnt ook een nieuw ligt op een mogelijke behandeling. Ik hoop dat de 'mogelijke' snel uit deze zin verdwijnt zodat deze mensen ook echt geholpen worden. Nu deze ziekte een stoornis is, zullen er nog wel meerdere onderzoeken volgen.

Voor de rest vind ik het wel goed dat er een nieuwe versie is gekomen. Want volgens mij zijn er inderdaad wel gradaties bij depressies. Dat vind ik wel goed en duidelijk omschreven in het artikel. Al wordt er niet echt veel uitleg gegeven over de gradaties.