PDA

Bekijk de volledige versie : Legoblokken uit DNA


Michael Van Deun
2nd December 2012, 11:25
Legoblokken uit DNA

Wetenschappers hebben uit stukjes DNA nano-legoblokken gemaakt. Daarmee bouwden ze vervolgens meer dan honderd driedimensionale structuren.

Eerder dit jaar slaagden dezelfde Amerikaanse onderzoekers er al in om cijfers, letters en symbolen te maken uit enkelvoudige DNA-strengen van precies 42 letters (A,C,G en T) lang. Om ook in drie dimensies te kunnen bouwen, verkortten de wetenschappers van Harvard University nu die startstrengen tot 32 basenparen. Die klikken precies in elkaar zoals legoblokken, waarmee je zowel in de hoogte als in de diepte kan bouwen. Met een uitgemeten recept van startblokjes maakten de onderzoekers vervolgens een kubus uit honderden blokjes, maar ook 3D-letters, gezichten en logo’s. De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat vergelijkbare nanostructuren in de toekomst gebruikt kunnen worden in slimme medische toestelletjes, nanorobots of nanocomputers. (kv)

Bron: http://eoswetenschap.eu/video/legoblokken-uit-dna

Link video: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YTu9dRXuq2U#!

De wetenschap gaat alsmaar voorruit, in dit artikel vind ik het voornamelijk positief. Enerzijds biedt het de wetenschappers een heel andere kijk op het DNA met oog op eventuele afwijkingen die zij zo beter in kaart kunnen brengen en misschien zelfs genezen? Anderzijds denk ik ook meteen aan onderwijs en visuele ondersteuning voor de leerlingen wat betreft dit toch complexe thema van genetica en DNA. Of vergis ik mij hier volledig in?

LissevM
10th December 2012, 19:32
Net zoals Michael hieronder neer heeft geschreven, dacht ik meteen aan de kansen voor onderwijs.
De moeilijke prenten en visuele voorstellingen die de leerkracht soms moet gebruiken om DNA voor te stellen zijn niet echt ideaal.
Wanneer je dan een moeilijk deel theorie kan ondersteunen met 'legoblokjes' is het voor de leerlingen altijd meer motiverend.

Nu denk ik niet dat de wetenschappers daarom gekozen hebben om het zo voor te stellen. Voor vele zal deze visualisatie voor meer duidelijkheid zorgen.

En inderdaad, de wetenschap gaat er steeds op vooruit. Wie weet wat voor goeds er uit deze nieuwe ontwikkeling kan komen.