PDA

Bekijk de volledige versie : Israël plant bouw nieuwe woningen in Palestijns gebied


B*n.Vervoort
1st December 2012, 10:33
Bron: Standaard.be

De Israëlische regering heeft ingestemd met de bouw van nieuwe woningen in Oost-Jeruzalem en op de Westelijke Jordaanoever, zo heeft de gezaghebbende krant Haaretz vrijdag bericht. Het ziet er sterk naar uit dat het om een soort wraakactie gaat na de erkenning door de VN van Palestina als staat.
Het gaat om 3.000 nieuwe woongelegenheden, schreef de krant op gezag van hoge regeringsambtenaren in Jeruzalem.

Hiermee daagt de regering van premier Benjamin Netanyahu de internationale gemeenschap uit. Die heeft al meermaals de bouw van nieuwe nederzettingen in het Palestijnse gebied sterk veroordeeld.

Israël is woedend na de erkenning van Palestina als een waarnemend niet-lid van de VN. De Verenigde Staten - ook tegenstander van nieuwe nederzettingen in Palestijns gebied - stemden wel tegen de statusverhoging, maar dat landen als Duitsland en Nederland - traditioneel pro-Israël - niet tegen stemden maar zich enkel onthielden, wordt met verontwaardiging onthaald in Israël.

De Palestijnen hebben op hun beurt woedend gereageerd op het nieuws over de nieuwe nederzettingen. Ze zeggen niet te willen praten over vrede als de bouwplannen doorgaan

mening: Ik denk dat dit bericht gerust als zeer negatief ervaren mag worden. Het feit dat Israël zo'n 'wraakactie' begint tegen Palestina toont in mijn ogen aan dat zij absoluut geen tweestatenoplossing willen. Hoewel deze tweestatenoplossing het beste is voor beide landen. Dit zou wel eens grote druk kunnen leggen op het vredesproces dat er nu mogelijk helemaal anders uit zal zien.

Verder vind ik het dan weer wel positief dat bij het stemmen in de VN er zo weinig bondgenoten hebben tegen gestemd. Ik hoop dat hiermee de eerste stap is gezet naar het einde van de vriendjespolitiek in de VN. Tenslotte is dit orgaan voor de wereldvrede doordrenkt van politieke vriendschappen, en bondgenoten. Dit orgaan zou beter werken moest dit niet zo zijn.