PDA

Bekijk de volledige versie : Doodstraf voor makers ‘Innocence of Muslims'


J*RN.CRAANE
28th November 2012, 19:46
Een Egyptische rechtbank heeft woensdag bij verstek zeven Egyptische kopten en een Amerikaanse dominee ter dood veroordeeld omdat ze meewerkten aan ‘Innocence of Muslims'. Die anti-islamfilm leidde tot rellen in de islamitische wereld.
Het Egyptische persbureau MENA meldde dat het hof de acht schuldig achtte aan het schaden van de nationale eenheid, het beledigen en in het openbaar aanvallen van de islam en het verspreiden van valse informatie. Op deze aanklachten staat in Egypte de doodstraf.

Aangezien de zeven mannen en één vrouw zich buiten Egypte bevinden, heeft rechtszaak vooral een symbolische betekenis. Niemand verwachtte dat de acht beschuldigden effectief naar Egypte zouden afreizen om het proces bij te wonen. Volgens waarnemers wilde het Egyptische gerecht door de makers terecht te stellen vooral de publieke verontwaardiging over de film verminderen .

Reactie: Het is niet mooi wat deze regisseur heeft gedaan (een heel geloof belachelijk maken), maar doodstraf is dat niet een beetje te radicaal? Ik begrijp dat de islamieten boos zijn op deze personen, maar zelf zou ik maximaal hun recht voor het maken van films afnemen.

J*roen.Bosmans
28th November 2012, 21:22
Ik ben het volledig met je eens Jurn. Zo een film kan je beter niet maken, want dan weet je dat de Islamieten erg kwaad zullen zijn. Natuurlijk is de vraag, deden ze het met opzet? Of was deze film eerder gemaakt om er een beetje mee te lachen, om enorm veel zwarte humor te gebruiken? Alex Agnew (komiek) durft ook vaak enorm harde zaken over de Islam aan te halen, dus ik vind het wel heel ver gaan als je zulke mensen ter dood gaat veroordelen.

c*dric.willemsen
28th November 2012, 23:16
Deze mensen kunnen toch altijd overdrijven hé... Ze maken van een mug een olifant, ze 'blazen' altijd alles op! (Letterlijk en figuurlijk... :D) Ze doen precies of zij maken nooit eens een grapje over ons? En dan nog, toen het filmpje uitkwam konden ze zomaar met 100 000 op straat komen? Laten ze hun werk dan zomaar vallen? Of moeten ze helemaal niet gaan werken? Wij werkende mensen hebben toch helemaal de tijd niet om met zoveel te gaan protesteren? Onze baas zou ons allemaal mooi de deur wijzen me dunkt! Ik weet niet hoe de mentaliteit in de moslimwereld is, maar ik heb er in ieder geval niet zo'n goed beeld over... Protesteren lijkt bij deze mensen wel een hobby?