PDA

Bekijk de volledige versie : Massabetoging tegen 'nieuwe farao' in Egypte


Jaan Vervoort
27th November 2012, 21:25
Massabetoging tegen 'nieuwe farao' in Egypte

Op het Tahrirplein in Caïro hebben zich tienduizenden Egyptenaren verzameld om te betogen president Mohammed Morsi. De massabetogingen verhogen de druk op de president, die zijn macht stelselmatig uitbreidt.
De betoging van dinsdag is de grootste sinds Morsi's verkiezing in juni. Zoals ook al de afgelopen dagen het geval was, vonden er opnieuw schermutselingen plaats tussen jongeren, die met stenen gooiden, en politieagenten, die reageerden met traangas. Drie mensen zouden intussen zijn omgekomen.

Ook elders in het land kwam de bevolking op straat. Het land is in crisis sinds Morsi op 22 november besliste om zijn bevoegdheden uit te breiden. Zijn tegenstanders noemen hem vanwege die beslissing een 'nieuwe farao', en roepen hem op te vertrekken.

Test voor oppositie

Demonstranten houden al sinds vrijdag zittend protest tegen de Egyptische president Morsi op het Tahrirplein. Zij eisen dat de president het decreet intrekt dat hem haast onbegrensde bevoegdheden verschaft. De betoging kan worden gezien als een belangrijke test voor de oppositie. Het is de vraag of die in staat is om de man in de straat voor zich te winnen.

Volgens Morsi zijn de veranderingen van tijdelijke aard en zullen ze ongedaan worden gemaakt wanneer er een nieuwe grondwet is.

Schermutselingen

Rond het middaguur waren er al zo’n twintigduizend betogers op het plein. Ze zwaaiden met vlaggen en riepen leuzen tegen Morsi en diens partij de Moslimbroederschap. De politie doorzocht auto’s en controleerde identiteitspapieren, maar betogers konden gewoon naar het plein toe.

In de buurt daarvan raakten betogers slaags met de politie. Agenten vuurden traangas af terwijl ze door honderden betogers met stenen werden bekogeld.
dinsdag 27 november 2012, 20u28Bron: De Standaard

Ik vind het niet kunnen dat een president zelf een decreet kan beslissen voor zichzelf. (een decreet heeft een zelfde rechtskracht als de wet.) Om zo zijn macht uit te breiden. Dit leunt bij mij zeker dicht bij een dictatuur. Ook al zegt Morsi hier dat dit maar tijdelijk is tot er een nieuwe grondwet is. Hij kan dit normaal ook verwezenlijken als president zonder een decreet te nemen. Als president moet je naar je volk kunnen luisteren. Dit doet hij blijkbaar niet. Als er zo veel mensen op straat komen om hiertegen te betogen zal er wel iets niet juist zijn aan dit decreet dat hij heeft genomen. En als het land in crisis verkeert na zijn uitbreidingen van bevoegdheden kan hij in mijn ogen dit alleen maar zo snel mogelijk terug intrekken.

J*nasHeyns
27th November 2012, 22:21
Helemaal akkoord met jouw mening Jaan,

Het is natuurlijk slim om snel even een wet te veranderen als het in je eigen voordeel is. Alleen denk ik niet dat de bazen van zulke landen echt inzitten met het leed van de mensen die daar wonen.
Zolang zij maar baas mogen spelen en hun zakken kunnen vullen is het voor hen voldoende denk ik.