PDA

Bekijk de volledige versie : Celtransplantatie laat verlamde honden weer lopen


V*ncent.Grieten
27th November 2012, 19:06
Wetenschappers hebben verlamde honden weer laten lopen dankzij een neusceltransplantatie. Het is voor het eerst dat het onderzoek wordt getest op dieren met een letsel in plaats van op proefdieren.

De honden kregen injecties van olfactorische cellen. Dat zijn cellen die kunnen 'ruiken' en groeiden in de binnenkant van hun neus, meldt de BBC. Deze cellen werden enkele weken gekweekt in een laboratorium. Alle honden hadden een letsel aan de ruggengraat, waardoor ze hun achterpoten niet konden gebruiken.

Mensen
Het onderzoeksteam van de Cambridge University is voorzichtig optimistisch: de nieuwe techniek kan op termijn ook een rol spelen bij de behandeling van menselijke patiënten met een dwarslaesie. "Onze resultaten laten zien dat het transplanteren van dit soort cellen kan leiden tot aanzienlijke verbetering in een zwaarbeschadigd ruggenmerg", vertelt bioloog Robin Franklin.

Effect
23 van de 34 proefhonden kregen op de plek van de verwonding de cellen geïnjecteerd. De rest van de honden kreeg - als controlegroep - een neutrale vloeistof ingespoten. Bij veel van de honden die de transplantatie kregen, verbeterde de toestand van de poten en waren ze in staat om op een loopband te lopen, ondersteund door een harnas. De viervoeters in de controlegroep konden geen van allen hun achterpoten gebruiken.

BRON: De Morgen 19/11
MENING:
Een dwarslaesie is een onderbreking van de zenuwen in de rug, waardoor er in meer of mindere mate verlamming kan optreden. Dit kan voorvallen na het blesseren van een ruggenwervel van zowel honden als mensen. Dit is dus een onderzoek met positief resultaat op het gebied van revalidatie. Vele mensen die normaal gezien de rest van hun leven in een rolstoel zouden doorbrengen, krijgen hierdoor misschien een nieuwe kans. De onderzoekers zijn wel voorzichtig optimistisch. Ik geef hun gelijk, het is niet omdat dit een goed resultaat had bij honden dat dit echt mensen zou kunnen helpen.
Dit soort experimenten zijn verwant aan het gebruik van stamcellen, een techniek waar veel hoop op rust. Stamcellen hebben nog de potentie om tot eender welke cel uit te groeien (zowel lever, maag, darm, ...). Dit is dus een methode om vele ziektes/aandoeningen te kunnen verhelpen. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat iemand hier binnenkort een doorbraak in forceert.

sarah.schrauwen
27th November 2012, 20:27
Als men in staat is om deze transplantaties verder te ontwikkelen, zodat ze op mensen getest kunnen worden en ook hierbij een positief resultaat kunnen boeken, dan denk ik dat we echt kunnen spreken van een doorbraak in het proces van revalidatie. Deze transplantaties zouden een nieuw leven kunnen betekenen voor heel wat mensen die als gevolg van een letsel grotendeels verlamd zijn. De wetenschappers zijn zelf nog 'voorzichtig positief', dus we zullen moeten afwachten wat de toekomst brengt. Hopelijk verlopen de verdere testen naar believen, zodat we in de nabije toekomst nog meer goed nieuws kunnen vernemen in verband met dit onderzoek.