PDA

Bekijk de volledige versie : Stoffelijk overschot Yasser Arafat opnieuw begraven


R*bin.Claesen
27th November 2012, 11:03
In de Palestijnse stad Ramallah, op de Westelijke Jordaanoever, is dinsdagochtend het stoffelijk overschot van de vroegere Palestijnse leider Yasser Arafat opgegraven. Na enkele uren werd het overschot weer begraven.

De operatie begon om 5 uur lokale tijd. Het stoffelijk overschot werd opgegraven in het grote mausoleum waar Arafat begraven werd, dat met een groot blauw zeildoek was afgeschermd, en overgebracht naar een nabijgelegen moskee. Palestijnse artsen namen monsters van het gebeente van de oud-leider. Eerder werden al monsters genomen in de slaapkamer, het kantoor en uit persoonlijke bezittingen van Arafat.

Zwitserse, Franse en Russische onderzoekers gaan de monsters nu analyseren om meer te weten te komen over de precieze doodsoorzaak van Arafat. In de loop van dinsdag worden een plechtigheid en gebedsmomenten georganiseerd aan het mausoleum van Arafat.

Polium

In november 2004 overleed Arafat, een maand nadat hij plotseling ziek was geworden, in een militair ziekenhuis bij Parijs. Hij was 75 jaar. Eerder dit jaar ontdekten Zwitserse experts op kledij van Arafat, die hij kort voor zijn dood had gedragen, sporen van de radioactieve stof Polonium-210. Naar aanleiding daarvan vroeg Arafats weduwe Suha afgelopen zomer om het Franse onderzoek.

Volgens de officiële lezing overleed hij na een beroerte. Er doen echter geruchten de ronde dat hij zou zijn vergiftigd door Israël.

Drie Franse onderzoeksrechters die met het moordonderzoek belast werden, waren daarbij aanwezig. De moefti van Jeruzalem was eveneens present bij de opgraving.

Nog weken wachten

Volgens de experts zal het analyseren van de stalen weken duren. Zelfs als er sporen van het toxische polonium worden aangetroffen, zal het niet gemakkelijk zijn om te bewijzen dat die door een persoon werden toegediend.

Het is dus allerminst zeker dat het onderzoek nieuw licht op Arafats dood zal werpen. Polonium-210 wordt door zijn korte halfwaardetijd snel afgebroken en sommige deskundigen betwijfelen ook of eventuele resten van de radioactieve stof voldoende zijn om te worden getest.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121127_006

Mening: Enkele weken geleden stelde ik jullie op de hoogte van de opgraving van Arafat. Deze actie werd ondernomen om zijn officiële doodsoorzaak te onderzoeken. Ik heb jullie hierover mijn mening gedeeld, maar voor degene die zich hier niets meer van herinneren, zal ik een korte samenvatting geven.

Ik vind het onrespectvol tegenover de normale mens die zijn geliefde niet kan laten opgraven om officiële doodsoorzaken te onderzoeken. Want er zijn wereldwijd enorm veel mensen gestorven aan onbekende redenen.
Ik weet dat deze man niet onbelangrijk is geweest van de geschiedenis van Palestina, maar ik denk niet dat dit voor oplossingen zal zorgen: (de vrouw weet waaraan haar man gestorven is, dit kan voor vrede in haar leven brengen. Langs de andere kant denk ik dat dit ook voor veel problemen kan zorgen voor zijn aanhangers.)

Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van dit verhaal, maar ik denk dat hier nooit een einde aan zal komen. Volgens mij is dit een onnuttig onderzoek geweest, waar alleen maar veel rumour over is ontstaan.
Het ergste vanal vind ik dat men niet eens zeker kan zeggen of ze een oorzaak zullen vinden. Ze wisten op voorhand al dat de Polonium-210 een korte halfwaardetijd heeft, waardoor het snel afgebroken wordt. Hierdoor betwijfelen deskundigen ook of de radioactiviteit nog wel voldoende zal zijn om iets te bewijzen.

In mijn ogen hadden ze deze man beter 'in vrede laten rusten' in plaats van er zo'n drama rond te maken om zijn 'moord' te bewijzen.

Hopelijk weten we over enkele weken meer...