charlotte.vanlooy
23rd November 2012, 00:02
Het gerecht zit een groep oplichters op de hielen die zich richten op klanten van grootbanken, zo meldt vtm vanavond in Het Nieuws. De sporen zouden leiden naar een Nigeriaans-Surinaamse bende die opereert vanuit Nederland. ING en BNP Paribas Fortis bevestigen allebei dat ze onlangs klacht hebben ingediend in verband met de grootschalige phishingoperatie van een bende oplichters. Bij ING is inmiddels al sprake van tientallen slachtoffers, BNP Paribas zou er voorlopig slechts een tweetal kennen.
De oplichters werken voornamelijk via phishing, een vorm van internetfraude waarbij mensen naar een valse bankwebsite worden gelokt die opgebouwd is als kopie van een echte. Ze verzonden de voorbije maanden allicht honderdduizenden e-mails, zogezegd afkomstig van de bank waar de ontvangers van de mails klant zijn.
De klanten in kwestie die telefonisch op zo'n mail reageren, krijgen een "behulpzame" vrouw aan de lijn die hen vervolgens hun bankcode probeert te ontfutselen om hun rekening te kunnen plunderen. Heel wat banken verstuurden intussen al de nodige waarschuwingen naar hun klanten om nooit op dergelijke verzoeken in te gaan.
"Onze dossiers spelen zich in verschillende gerechtelijke arrondissementen af, maar ik kan alvast bevestigen dat er een klacht is ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Mechelen", zegt Liesbeth Van de Craen van de persdienst van ING. "Exacte cijfers geven we niet vrij, maar het gaat bij ons zeker om verschillende tientallen dossiers."
"Tweetal gedupeerden"
Ook BNP Paribas Fortis diende naar eigen zeggen intussen klacht in. "Maar voorlopig hebben wij maar weet van een tweetal gedupeerden. Onze klacht kwam er voornamelijk dankzij alerte klanten die ons hebben ingelicht over verdachte mails die ze ontvingen", zegt woordvoerster Hilde Junius. "Door samen te werken met het gerecht kunnen we ervoor zorgen dat die frauduleuze websites snel worden gesloten."
Vorige week liet het federale parket weten dat al zeker 130 Belgen het slachtoffer zijn geworden van de frauduleuze praktijken. Alleen al in West-Vlaanderen zou een half miljoen euro zijn buitgemaakt, maar de totale omvang van de zaak is nog niet duidelijk. De meeste klanten zouden intussen
vergoed zijn.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1538421/2012/11/22/Gerecht-is-bankfraudebende-op-het-spoor-Sprake-van-tientallen-dossiers.dhtml
Mening: Na het lezen van dit artikel denk ik even terug aan de frauduleuze praktijken van enkele weken terug. Een man werd toen gebeld en er werd hem gevraagd om zijn rekeningnummer en dergelijke door te geven via de telefoon. De man nam het hele gesprek op en stuurde dit door naar de politie en de redacties. Werknemers van een bank zullen nooit zulke gegevens aan de telefoon vragen, hierdoor wist de man dat er iets niet klopte. Jammer genoeg zijn er mensen, vaak oudere of net zeer jonge, die hier wel in trappen. Men zegt, ook hier, dat de klanten wel vergoed zijn, maar deze soms zal waarschijnlijk niet overeen komen met de som die ze verloren zijn aan zulke valstrik. De banken moeten meteen ingrijpen, want dit kan niet ! Men moet de mensen tijdig inlichten, dat zulke praktijken wel degelijk gebeuren. PAS OP MET HET UITWISSELEN VAN BELANGRIJKE GEGEVENS VIA TELEFOON OF VIA HET INTERNET !!
De oplichters werken voornamelijk via phishing, een vorm van internetfraude waarbij mensen naar een valse bankwebsite worden gelokt die opgebouwd is als kopie van een echte. Ze verzonden de voorbije maanden allicht honderdduizenden e-mails, zogezegd afkomstig van de bank waar de ontvangers van de mails klant zijn.
De klanten in kwestie die telefonisch op zo'n mail reageren, krijgen een "behulpzame" vrouw aan de lijn die hen vervolgens hun bankcode probeert te ontfutselen om hun rekening te kunnen plunderen. Heel wat banken verstuurden intussen al de nodige waarschuwingen naar hun klanten om nooit op dergelijke verzoeken in te gaan.
"Onze dossiers spelen zich in verschillende gerechtelijke arrondissementen af, maar ik kan alvast bevestigen dat er een klacht is ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Mechelen", zegt Liesbeth Van de Craen van de persdienst van ING. "Exacte cijfers geven we niet vrij, maar het gaat bij ons zeker om verschillende tientallen dossiers."
"Tweetal gedupeerden"
Ook BNP Paribas Fortis diende naar eigen zeggen intussen klacht in. "Maar voorlopig hebben wij maar weet van een tweetal gedupeerden. Onze klacht kwam er voornamelijk dankzij alerte klanten die ons hebben ingelicht over verdachte mails die ze ontvingen", zegt woordvoerster Hilde Junius. "Door samen te werken met het gerecht kunnen we ervoor zorgen dat die frauduleuze websites snel worden gesloten."
Vorige week liet het federale parket weten dat al zeker 130 Belgen het slachtoffer zijn geworden van de frauduleuze praktijken. Alleen al in West-Vlaanderen zou een half miljoen euro zijn buitgemaakt, maar de totale omvang van de zaak is nog niet duidelijk. De meeste klanten zouden intussen
vergoed zijn.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1538421/2012/11/22/Gerecht-is-bankfraudebende-op-het-spoor-Sprake-van-tientallen-dossiers.dhtml
Mening: Na het lezen van dit artikel denk ik even terug aan de frauduleuze praktijken van enkele weken terug. Een man werd toen gebeld en er werd hem gevraagd om zijn rekeningnummer en dergelijke door te geven via de telefoon. De man nam het hele gesprek op en stuurde dit door naar de politie en de redacties. Werknemers van een bank zullen nooit zulke gegevens aan de telefoon vragen, hierdoor wist de man dat er iets niet klopte. Jammer genoeg zijn er mensen, vaak oudere of net zeer jonge, die hier wel in trappen. Men zegt, ook hier, dat de klanten wel vergoed zijn, maar deze soms zal waarschijnlijk niet overeen komen met de som die ze verloren zijn aan zulke valstrik. De banken moeten meteen ingrijpen, want dit kan niet ! Men moet de mensen tijdig inlichten, dat zulke praktijken wel degelijk gebeuren. PAS OP MET HET UITWISSELEN VAN BELANGRIJKE GEGEVENS VIA TELEFOON OF VIA HET INTERNET !!