PDA

Bekijk de volledige versie : Spookeiland in Stille Oceaan


F*nne.Baeken
22nd November 2012, 16:45
Spookeiland in Stille Oceaan

Een eiland in de Stille Oceaan dat op Google Earth en in de grote wereldatlassen staat, bestaat niet, zo heeft een team Australische wetenschappers gezegd. De wetenschappers gingen tijdens een expeditie tevergeefs op zoek naar de landmassa.

Het eiland is op de digitale atlas Google Earth halverwege tussen Australië en de Nieuw-Caledonië in de Koraalzee te zien onder de naam Sandy Island. In de Times Atlas of the World kreeg het de naam Sable Island. "Het staat op Google Earth en andere kaarten. Maar we hebben het geverifieerd en er is geen eiland. Vreemd, we zijn echt verbaasd", zei Maria Seton, een lid van het team, na een expeditie op zee die 25 dagen duurde.

"Een van de meest opwindende zaken bij kaarten en geografie is dat de wereld voortdurend evolueert. En de vinger aan de pols van deze veranderingen houden is een taak die nooit ophoudt", zei een woordvoerder van Google.

Bron: Knack, 22/11/2012, http://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/reisnieuws/spookeiland-in-stille-oceaan/article-4000211956441.htm

Commentaar:
Ik vind dit een heel interessant artikel eigenlijk omdat ik het toch wel straf vind dat zowel in de atlassen als op Google Earth het eiland staat aangegeven en ook een naam heeft. Natuurlijk evolueert de wereld voortdurend en is het dus wel mogelijk dat het eiland is verdwenen. Ik vind wel dat wetenschappers moeten gaan onderzoeken hoe dit is gebeurd, wat de verklaring voor de verdwijning is. Dit toont goed aan dat wetenschappers deze evolutie goed moet bijhouden. Wie weet zijn er wel meerdere eilanden die er niet meer zijn. Toch vind ik het nog wel een beetje raar dat het eiland gewoon niet bestaat.

Barst
22nd November 2012, 17:48
'Still' van gevonden in Google Maps: