PDA

Bekijk de volledige versie : Goedkope drug ketamine rukt op


S*ephanie.Dierckx
21st November 2012, 20:50
De crisis heeft ook een impact op het drugsmilieu. Veel gebruikers ruilen hun dure lijnen coke in voor goedkoper, maar razend gevaarlijk spul als GHB en ketamine. Toxicoloog Jan Tytgat luidt de alarmbel.

Oorspronkelijk was ketamine een paardenverdovingsmiddel, dat vaak gebruikt wordt bij operaties op mensen en dieren. Het neemt de pijn weg, terwijl de patiënt bij bewustzijn blijft. Ketamine staat in de kast van elk ziekenhuis, maar het duikt ook steeds vaker op in het drugsmilieu, waar junks het middel slikken om even over en weer naar de zevende hemel te surfen.

“Levensgevaarlijk”, waarschuwt toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven). “Via de parketten weten we dat er dit jaar al enkele tientallen inbeslagnames zijn gebeurd, terwijl de drug vroeger nooit voorkwam. Ik wil waarschuwen voor de gevaren, omdat veel mensen totaal niet weten wat ‘ket’ met je doet. Voorlopig zijn er weinig overdosissen, maar ik ben erg ongerust. Van ketamine ga je hallucineren. Je belandt in een delirium."

"Maar het kan ellendige neveneffecten hebben: bijna-doodervaringen, de illusie dat je uit je lichaam treedt. Bij een of twee op duizend gebruikers kan een flashback optreden, waardoor ze de trip opnieuw beleven, terwijl ze bloednuchter zijn. Van ketamine kun je voor de rest van je leven psychotisch of paranoïde worden.”

Ketamine zit in flesjes van 10 milliliter. Gebruikers mengen het vloeibare spul doorgaans in hun drankje of spuiten het in. Al wordt het ook in poedervorm gesnoven. Een trip kan twee tot vier uur duren. Voorlopig is ketamine nog geen wijdverspreide partydrug, maar Tytgat vreest dat het er een kan worden.

“Het is een nieuw en aanlokkelijk middel, zeker voor gebruikers die op hun centen moeten letten. Voor een flesje betaal je normaal enkele tientallen euro’s, terwijl één gram cocaïne 50 tot 60 euro kost."

bron:
www.gva.be (gazet van Antwerpen)
21 november 2012

eigen mening:
Ik vind dat ze op alle soorten drugs genoeg moeten controleren. Persoonlijk vind ik dat ze dit te weinig doen. En als je dit niet doen gaan er inderdaad verslavingen en meerdere gebruikers optreden. Als de drugsgebruikers dit artikel lezen gaan ze niet iets hebben van 'oei, ik stop met drugs'. Ze zouden schokkendere actie's moeten ondernemen om iets van indruk achter te laten