PDA

Bekijk de volledige versie : "Rekeningrijden kan helft van spitspendelaars tot duizenden euro's kosten"


S*fie.Vermeiren
21st November 2012, 09:51
Een op de twee spitspendelaars heeft geen aanvaardbaar alternatief voor de auto en zal tot duizenden euro's extra belasting moeten betalen indien de overheid rekeningrijden invoert. Rekeningrijden zal de fiscale druk op arbeid verhogen. Dat meldt mobiliteitsclub VAB op basis van een onderzoek bij 4.000 Vlaamse werknemers die tewerkgesteld zijn in het Brussels Gewest en omgeving.

De overheid zoekt naar oplossingen om de files op de wegen aan te pakken en zou volgens VAB de automobilist via rekeningrijden richting alternatieven willen duwen. Maar uit onderzoek van VAB blijkt dat de helft van de spitspendelaars geen aanvaardbaar alternatief hebben voor de auto. Het gaat dan om zij die geen glijdende werkuren hebben, niet thuis mogen werken of voor wie het openbaar vervoer geen waardig alternatief biedt.

Autoafhankelijk
Het is volgens de mobiliteitsclub "onaanvaardbaar dat de lasten van rekeningrijden eenzijdig door de werkende bevolking gedragen zullen worden". "Voor wie de spits kan vermijden kan rekeningrijden aan een daltarief kostenneutraal blijven. Voor wie autoafhankelijk is voor zijn woon-werkverplaatsing en de (dure) spitstarieven niet kan vermijden, zal de factuur oplopen tot mogelijk duizenden euro's."

Hoog spitstarief
VAB kwam tot die berekening op basis van de tarieven die het Federaal Planbureau in haar nota 'Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030' hanteert voor het rekeningrijden met personenwagens. De idee is een hoog tarief (14 eurocent per kilometer) te hanteren tijdens de spits om de files te doen afnemen en een laag tarief (2 eurocent per kilometer) tijdens de dalperiodes. VAB eist echter dat er eerst meer duidelijkheid komt over de compensatie van de extra kost voor de pendelaar, "vooraleer rekeningrijden bespreekbaar wordt"

Bron: De Morgen 21/11/2012

Mening: Een op de twee spitspendelaars hebben geen alternatief. Dit zal in de toekomst problemen veroorzaken als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Dit zal leiden tot een verhoging van de belastingen. Deze regeling komt er omdat de overheid zoekt naar een oplossing voor het fille probleem. Is dit de juiste oplossing? Het antwoord zullen we pas weten als deze regeling effectief wordt toegepast.

stef.colebunders
21st November 2012, 11:12
‘Rekeningrijden maakt woon-werkverkeer onbetaalbaar' VAB BEREKENT VOOR HET EERST kostprijs in VLaanderen

BRUSSEL - Als rekeningrijden wordt ingevoerd, zal het steeds een meerkost betekenen, berekende VAB. Vooral werkgevers en werknemers zullen de gevolgen voelen, bij gebrek aan voldoende alternatieven.

Bruggelingen die dagelijks met de auto naar Brussel pendelen beginnen maar beter te sparen. Als de ‘slimme' kilometerheffing er ooit komt, zal hen dat jaarlijks 3.203 euro gaan kosten (zie kaartje) , zo becijferde mobiliteitsclub VAB.

De kilometerheffing duikt de laatste jaren regelmatig op in het mobiliteitsdebat. Door wagens per gereden kilometer te belasten, afhankelijk van de plaats en het tijdstip (duurder tijdens de spits en op een hoofdweg) wil de Vlaamse regering automobilisten massaal voor het openbaar vervoer doen kiezen.

Maar tot een stormloop op de abonnementen van de spoorwegen zal het niet leiden want de helft van de 240.000 Vlamingen die dagelijks naar Brussel pendelen raken niet op hun werk met het openbaar vervoer, berekende VAB.

‘Omdat er geen cijfermateriaal over bestond, werd er veel onzin verteld over rekeningrijden', vertelt woordvoerder Maarten Matienko. ‘Terwijl wij wilden weten wat het de pendelaar zal kosten, alvorens het debat aanvangt.'

Volgens voorstanders zou rekeningrijden niet tot een meerkost leiden als de jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) worden geschrapt.

‘Voor een gemiddelde gezinswagen zou dat neerkomen op een vermindering met slechts 200 tot 300 euro per jaar', zegt Matienko. ‘Het is dus niet mogelijk om daarmee de kostprijs te dekken. En dan zijn de bedragen in onze berekening nog optimistisch. We gaan uit van een spitstarief van 7 eurocent per kilometer op de snelwegen en ringwegen. Het Federaal Planbureau rekende in een studie in september nog op het dubbele. De vraag is wie daarvoor zal opdraaien: de werknemer of de werkgever?'

VAB onderzocht de haalbaarheid van het alternatief, pendelen met het openbaar vervoer, voor 4.000 Vlamingen die in het Brussels Gewest werken. ‘Ik was verbaasd over de grote impact van de ligging van het bedrijf, die speelt een veel grotere rol dan de woonplaats', zegt Vincent Meerschaert van onderzoeksbureau Traject , dat de studie uitvoerde. ‘Na aankomst met de trein nog moeten overstappen op de tram of metro is er voor veel mensen teveel aan.'

‘Als de overheid ooit een kilometerheffing wil toepassen, moet het nu al haar beleid aanpassen', vindt Matienko. ‘Door bedrijven te stimuleren om zich te vestigen op plaatsen die vlot bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Dat vervoer moet een stuk performanter worden, de capaciteit moet omhoog en er moet voldoende parkeergelegenheid zijn bij grote stations en haltes.'

Bus vanaf centraal punt

‘Een heffing invoeren brengt geen geld op, maar kost juist geld, door de vele investeringen die nodig zijn om een volwaardig alternatief te bieden. Dat zien we ook in Londen, sinds de invoering van de congestietaks.'

De VAB ziet een belangrijke rol weggelegd voor de bus. ‘De Lijn is vandaag totaal niet bezig met woon-werkverkeer', zegt Matienko. ‘Terwijl ze een belangrijke taak kunnen vervullen om vooral inwoners van landelijke gebieden naar stations te brengen. Dan moeten we wel af van “een bushalte voor ieders deur”. Bussen zijn pas rendabel als ze vertrekken van centrale punten, die je met de auto of de fiets bereikt.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121120_00375997 DS 21/11/2012

Mening:Vormt rekeningrijden nu de ideale oplossing voor de files die we dagelijks op onze wegen terugvinden? Ik denk dat het een oplossing is met voor en nadelen.
Zoals de titel van het artikel reeds laat blijken, wordt het onbetaalbaar. Hierdoor worden de rijkere uit onze samenleving weer bevoordeeld terwijl de armere nogmaals kop van jut zijn. Zij zullen het moeilijker hebben om dit te betalen en op die manier misschien weer achterop geraken.
Anderzijds lijkt me het wel een oplossing wanneer ons openbaar vervoer sterk verbetert. Momenteel is rijden met trein, tram en bus één grote chaos. De bus regelingen zijn slecht op elkaar afgestemd, NMBS die om de haverklap begint te staken,… Indien we werk gaan maken van een degelijk openbaarvervoer moet het tot de mogelijkheid horen. Ik wil hierbij echter ook een maar plaatsen. Het openbaarvervoer moet dan wel ook betaalbaar zijn voor iedereen en meer voordelen bieden dan nu het geval is.