S*fie.Vermeiren
21st November 2012, 09:51
Een op de twee spitspendelaars heeft geen aanvaardbaar alternatief voor de auto en zal tot duizenden euro's extra belasting moeten betalen indien de overheid rekeningrijden invoert. Rekeningrijden zal de fiscale druk op arbeid verhogen. Dat meldt mobiliteitsclub VAB op basis van een onderzoek bij 4.000 Vlaamse werknemers die tewerkgesteld zijn in het Brussels Gewest en omgeving.
De overheid zoekt naar oplossingen om de files op de wegen aan te pakken en zou volgens VAB de automobilist via rekeningrijden richting alternatieven willen duwen. Maar uit onderzoek van VAB blijkt dat de helft van de spitspendelaars geen aanvaardbaar alternatief hebben voor de auto. Het gaat dan om zij die geen glijdende werkuren hebben, niet thuis mogen werken of voor wie het openbaar vervoer geen waardig alternatief biedt.
Autoafhankelijk
Het is volgens de mobiliteitsclub "onaanvaardbaar dat de lasten van rekeningrijden eenzijdig door de werkende bevolking gedragen zullen worden". "Voor wie de spits kan vermijden kan rekeningrijden aan een daltarief kostenneutraal blijven. Voor wie autoafhankelijk is voor zijn woon-werkverplaatsing en de (dure) spitstarieven niet kan vermijden, zal de factuur oplopen tot mogelijk duizenden euro's."
Hoog spitstarief
VAB kwam tot die berekening op basis van de tarieven die het Federaal Planbureau in haar nota 'Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030' hanteert voor het rekeningrijden met personenwagens. De idee is een hoog tarief (14 eurocent per kilometer) te hanteren tijdens de spits om de files te doen afnemen en een laag tarief (2 eurocent per kilometer) tijdens de dalperiodes. VAB eist echter dat er eerst meer duidelijkheid komt over de compensatie van de extra kost voor de pendelaar, "vooraleer rekeningrijden bespreekbaar wordt"
Bron: De Morgen 21/11/2012
Mening: Een op de twee spitspendelaars hebben geen alternatief. Dit zal in de toekomst problemen veroorzaken als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Dit zal leiden tot een verhoging van de belastingen. Deze regeling komt er omdat de overheid zoekt naar een oplossing voor het fille probleem. Is dit de juiste oplossing? Het antwoord zullen we pas weten als deze regeling effectief wordt toegepast.
De overheid zoekt naar oplossingen om de files op de wegen aan te pakken en zou volgens VAB de automobilist via rekeningrijden richting alternatieven willen duwen. Maar uit onderzoek van VAB blijkt dat de helft van de spitspendelaars geen aanvaardbaar alternatief hebben voor de auto. Het gaat dan om zij die geen glijdende werkuren hebben, niet thuis mogen werken of voor wie het openbaar vervoer geen waardig alternatief biedt.
Autoafhankelijk
Het is volgens de mobiliteitsclub "onaanvaardbaar dat de lasten van rekeningrijden eenzijdig door de werkende bevolking gedragen zullen worden". "Voor wie de spits kan vermijden kan rekeningrijden aan een daltarief kostenneutraal blijven. Voor wie autoafhankelijk is voor zijn woon-werkverplaatsing en de (dure) spitstarieven niet kan vermijden, zal de factuur oplopen tot mogelijk duizenden euro's."
Hoog spitstarief
VAB kwam tot die berekening op basis van de tarieven die het Federaal Planbureau in haar nota 'Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030' hanteert voor het rekeningrijden met personenwagens. De idee is een hoog tarief (14 eurocent per kilometer) te hanteren tijdens de spits om de files te doen afnemen en een laag tarief (2 eurocent per kilometer) tijdens de dalperiodes. VAB eist echter dat er eerst meer duidelijkheid komt over de compensatie van de extra kost voor de pendelaar, "vooraleer rekeningrijden bespreekbaar wordt"
Bron: De Morgen 21/11/2012
Mening: Een op de twee spitspendelaars hebben geen alternatief. Dit zal in de toekomst problemen veroorzaken als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Dit zal leiden tot een verhoging van de belastingen. Deze regeling komt er omdat de overheid zoekt naar een oplossing voor het fille probleem. Is dit de juiste oplossing? Het antwoord zullen we pas weten als deze regeling effectief wordt toegepast.