PDA

Bekijk de volledige versie : Voorstel tot afbraak piramiden Gizeh


R*nec.cool
18th November 2012, 19:38
Wellicht is het een hoax, maar verschillende Arabische media melden dat salafisten in Egypte de piramides willen afbreken. De Bahreinse 'Sjeik van de soennietische sjeiks' en president van nationale eenheid Abd al-Latif al-Mahmoud schijnt bij de huidige regering te hebben aangedrongen de pyramides te slopen.

Volgens ChristianPost en Frontpagemag (beide conservatieve bolwerken) zou de Egyptische president hiermee kunnen bewerkstelligen wat de eerste islamitische veroveraar van Egypte, Amr bin al-As, rond het jaar 641 niet voor elkaar kreeg: het verwijderen van de heidense symbolen in het land. Amr bin al-As zou ook verantwoordelijk geweest zijn voor het platbranden van de legendarische bibliotheek van Alexandrië. Iets wat zeker in die tijd enigzins simpeler was dan het slopen van de massieve piramides.

Het is niet voor het eerst dat het slopen van de piramides vanwege het 'heidense' verleden opborrelt. Vorig jaar al schreef de Daily Mail dat de Egyptische Salafistische partij de immense bouwwerken te bedekken met een waslaag, zodat ze niet meer als piramide herkenbaar zouden zijn.

Of president Mursi instemt met het vernietigen van het cultureel erfgoed van het land valt nog maar te bezien. De toeristische sector is goed voor zes procent van het bruto nationaal inkomen van het land.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2012/07/geestelijken-willen-piramides-slopen

Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat een religie in een land de symbolen van de eerdere cultuur wil weghalen, maar de piramides die ook nog eens als werelderfgoed staan genoteerd dat is toch een brug te ver. Als men Egypte zegt denk je toch al direct aan de piramiden dus ik kan mij niet voorstellen dat dit serieus genomen zal worden.

Niels Olieslagers
18th November 2012, 23:00
De piramiden van Gizeh in Egypte behoren tot de bekendste en oudste bouwwerken van de mensheid. Deze piramiden zijn tevens de meest bekende en populaire van alle Egyptische piramiden. Zelf ben ik enorm geïnteresseerd in alles wat met het oude Egypte te maken heeft en ik zou het dan ook enorm jammer vinden moest een dergelijk plan effectief uitgevoerd worden. Gelukkig is de kans enorm klein dat dit ook echt zal gebeuren. Na de economische crisis van de voorbije jaren zou dit een enorm slechte en ondoordachte zet zijn. Ik denk dan ook dat dit inderdaad een hoax is.

Het is trouwens al meermaals bewezen dat meerdere culturen/religies in één land kunnen samenleven en dit zou zeker moeten lukken als één van de twee culturen is uitgestorven. In Antwerpen staan toch ook moskeeën? Moeten wij die dan ook systematisch gaan vernietigen?

Matthias.Krols
19th November 2012, 00:45
Ik zou het ook erg jammer vinden moesten de piramides verdwijnen. De piramides behoren eenmaal tot de grote kenmerken van Egypte. Als deze piramides verdwijnen verliest Egypte toch een beetje zijn eigenheid.
Ik denk inderdaad ook wel niet dat dit gaat gebeuren, aangezien Egypte hier niet alleen zeggenschap in heeft. De piramide van Gizeh behoort namelijk tot het werelderfgoed van de UNESCO.