PDA

Bekijk de volledige versie : Omstreden Foxconn vervangt arbeiders door 10.000 robots


J*rine.Storms
16th November 2012, 17:54
Omstreden Foxconn vervangt arbeiders door 10.000 robots

Foxconn lijkt begonnen met menselijke medewerkers in te ruilen voor robots, meldt Tweakers.net. Het Taiwanese bedrijf maakt onderdelen voor onder andere Apple, en komt geregeld in het nieuws wegens de armoedige werkomstandigheden in zijn fabrieken.

Foxconn zei eerder al dat het op termijn een miljoen robots aan het werk wil hebben, en heeft er naar verluidt tienduizend geïnstalleerd. Het zou gaan om relatief simpele machines die alleen repetitieve taken kunnen uitvoeren en omgerekend ongeveer 19.000 euro kosten. Alhoewel dit aanzienlijk hoger is dan wat Foxconn per jaar aan zijn medewerkers betaalt, hoopt de fabrikant de kosten terug te verdienen omdat robots 24 uur per dag kunnen werken en efficiënter zijn dan mensen.

Voor het einde van het jaar moeten er nog eens 20.000 robots worden geïnstalleerd, maar uiteindelijk nog veel meer. Foxconn is de afgelopen tijd geregeld in het nieuws gekomen vanwege de slechte werkomstandigheden in zijn fabrieken. Alhoewel er beterschap werd beloofd, onder andere door de verhoging van de salarissen, lijkt Foxconn de problemen te willen oplossen door een deel van de 1,2 miljoen werknemers gewoon te vervangen door robots.

Bron: De Morgen
Datum: 16/11/2012

Eigen mening:
Ik heb een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel. Langs de ene kant vind ik het goed dat men robots gaat gebruiken aangezien deze mentaal niet overbelast kunnen raken, wanneer er een arbeidsongeval is hangt er geen leven aan vast, ze kunnen op diverse uren werken,... Maar langs de andere kant vind ik het niet correct aangezien er hierdoor heel veel werkkrachten wegvallen. Ik zou robots enkel gebruiken voor zeer belastende, moeilijke en gevaarlijke jobs waarbij de mens een risico heeft. Ik denk persoonlijk ook dat Foxconn beter de werkomstandigheden in de fabrieken kan verbeteren dan alle werknemers te vervangen door robots.