PDA

Bekijk de volledige versie : Smartphone in de klas omstreden


Q*inten.Goossens
15th November 2012, 12:31
Een voorstel van het gemeenschapsonderwijs om de smartphone als pedagogisch instrument te gebruiken, lokt vragen uit. “De smartphone kan een instrument van uitsluiting worden”, klinkt het.
Op de site van het gemeenschapsonderwijs schrijft nascholingsverantwoordelijke Sofie De Cupere: “Het verbieden om de gsm te gebruiken, is geen oplossing. Dan doen ze het toch stiekem.” Haar suggestie: de gsm op een educatieve manier in de les gebruiken. Afgevaardigd bestuurder van het GO! Raymonda Verdyck vult aan: “We willen de discussie losweken rond nieuwe media. Onze lijn is: de gsm hoort niet thuis in de klas. Maar tegelijk willen scholen op een verantwoorde manier inspelen op vernieuwingen, en kunnen we leerlingen met die toestellen leren omgaan.”

Willy Bombeek van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs heeft wel wat bedenkingen. “In overleg opgestelde gedragsregels zijn nodig, en het is vanzelfsprekend dat gsm’s de lessen niet mogen verstoren. Maar je kunt niet verwachten dat alle leerlingen over een smartphone beschikken. Die kan zo een instrument van uitsluiting worden. Bovendien kost surfen op een smartphone ook geld. Een school beschikt bovendien in een computerlokaal over alle instrumenten die daarvoor nodig zijn.”

De standaard, donderdag 15/11/2012

Als leraar in opleiding vind ik dit een zeer slecht idee. Een smartphone in de klas zou alleen maar voor afleiding zorgen. Als ik vroeger een smartphone mocht gebruiken in de les, dan ben ik er zeker van dat mijn aandacht tijdens de les minder zou geweest zijn. Ook is het niet eerlijk om van elke leerling te verwachten of hij of zij een smartphone heeft. Niet elke ouder kan voor zijn kinderen een smartphone aanschaffen.

dorien.van.heupen
15th November 2012, 13:44
Ik heb het artikel ook gelezen in de krant, en ik vind echt dat een smartphone absoluut niet in de klas thuishoort! Oke dat het gebruik van ICT je lessen kwalitatief kan verbeteren, maar dat we nu ook al onze smartphones gaan moeten betrekken in de les... Nee, dit is voor mij een brug te ver.
In het artikel dat ik las in de krant, maakte een pedagoog ook een zeer mooie opmerking: "Laat de school nu net die plaats zijn waar we niet constant onder de druk staan bereikbaar te moeten zijn". Door de smartphones zijn we nu overal en altijd bereikbaar, niet enkel via telefoon, maar ook via internet en mail. Er wordt van de mensen verwacht dat ze heel de dag hun smartphones in de gaten houden en geen enkel bericht missen, stel je voor dat ze "pas" een dag later zouden reageren.. Ik begrijp de visie van de pedagoog om te zeggen dat we de leerlingen op school aan deze druk moeten kunnen laten ontsnappen. Ze moeten al constant bereikbaar zijn buiten de schooluren, laten we het dan zo houden dat dit binnen de school niet het geval is.

Eline.Martens
15th November 2012, 15:52
Zelf ben ik ook geen voorstander van dit voorstel. Het zal, zoals eerder gezegd, voor afleiding zorgen. Het is ook niet mogelijk voor elk gezin om een smartphone aan te schaffen voor de kinderen. Als je een groter gezin hebt, gaat dit bedrag zeker veel te hoog worden.
Ik heb het artikel in de krant gelezen en hier stond ook nog in dat er eigenlijk helemaal geen behoefte is aan het gebruik van een smartphone omdat de meeste scholen beschikken over computerlokalen. In deze computerlokalen zijn de mogelijkheden om digitaal te werken, zeker aanwezig. Ik denk dat het beter is om te investeren in degelijke computerlokalen, dan in de invoering van smartphones.