PDA

Bekijk de volledige versie : Philips stopt kanker in microgolfoven


F*nne.Baeken
13th November 2012, 21:13
Philips stopt kanker in microgolfoven

Binnen enkele jaren wordt het wellicht mogelijk tumorcellen bij borstkanker te verwijderen zonder in de patiënte te moeten snijden. Het Nederlandse elektronicaconcern Philips werkt aan een techniek waarbij de tumorcellen 'kapotgekookt' worden door middel van geluidsgolven, zegt topman Frans van Houten.

De gebruike techniek is vergelijkbaar met een microgolfoven. "We gebruiken een combinatie van beeldvorming en ultrasone geluidsgolven om de tumorcellen door middel van verhitting te vernietigen", aldus van Houten.

Dankzij de nieuwe behandeling - MR-HIFU genaamd - zou een patiënte dus kunnen worden geopereerd zonder te moeten snijden. De patiënte zou ook de dag zelf opnieuw naar huis kunnen, in plaats van een tot twee weken in het ziekenhuis te moeten verblijven.

Toestel
Het nieuwe apparaat, dat wordt ontwikkeld in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, bestaat momenteel als prototype. Het Nederlandse bedrijf hoopt het "in de komende jaren" beschikbaar te maken. Ook een nieuwe methode om een biopsie efficiënter en kwalitatiever te maken - een biopsienaald die ook beelden maakt van het weefsel - kan er over enkele jaren zijn.

De nieuwe technieken zouden ook toepasbaar moeten zijn bij andere vormen van kanker, zoals prostaat- en leverkanker.

Bron: De Morgen, 13/11/2012, http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1533565/2012/11/13/Philips-stopt-kanker-in-microgolfoven.dhtml

Commentaar:
Als eerste wil ik toch wel kwijt dat ik de titel een beetje verwarrend vond, maar vanaf dat ik het artikel begon te lezen werd deze me toch wel duidelijker.
De wetenschap staat niet stil, dat weten we allemaal; constant worden er nieuwe technieken uitgevonden die bruikbaarder zijn dan de bestaande. Ik denk wel dat deze techniek misschien beter kan zijn, maar een heel goede mening kan ik hier niet over geven, omdat er niet echt nadelen vermeld worden en die zijn er hoogstwaarschijnlijk zeker. Wanneer de techniek goed bruikbaar is en er niet al te erge nadelen zijn, dan vind ik het ook goed en belangrijk dat dit ook toepasbaar word op andere vormen van kanker.