PDA

Bekijk de volledige versie : Breivik uit zijn ongenoegen over handelwijze in gevangenis


V*ncent.Grieten
11th November 2012, 21:20
Breivik klaagt onder meer dat hij te weinig boter krijgt om op zijn boterhammen te smeren, dat hij koude koffie moet drinken en dat hij geen hydraterende crème in zijn cel mag bewaren.


Anders Breivik © Reuters
De Noorse massamoordenaar Anders Breivik ondergaat dagelijks lichamelijke onderzoeken, krijgt koude koffie te drinken en moet pijnlijke handboeien dragen. Bovendien wordt zijn post gecensureerd. Dat blijkt uit een brief die Breivik naar de gevangenisautoriteiten stuurde en gedeeltelijk werd gepubliceerd in Noorse tabloid Verdens Gang.

In de 27 bladzijden lange brief schrijft Breivik dat er volgens hem geen ergere gevangenis bestaat in Noorwegen en hij meent dat zijn leefomstandigheden niet in overeenstemming zijn met de rechten van de mens.

Hydraterende crème

Breivik klaagt onder meer dat hij te weinig boter krijgt om op zijn boterhammen te smeren, dat hij koude koffie moet drinken en dat hij geen hydraterende crème in zijn cel mag bewaren. Bij elke verplaatsing krijgt de man bovendien handboeien om, die snijden in zijn polsen.

Daarnaast is de man niet opgezet met de inspecties in zijn cel, de lichamelijke onderzoeken waarbij hij zich volledig moet uitkleden, de constante controle en de censuur van zijn correspondenties.

De advocaat van de moordenaar, Tord Jordet, bevestigde aan AFP dat de brief naar de gevangenisautoriteiten echt is

BRON: Knack 9/11
Mening:
Anders Breivik, de man die eind juli vorig jaar een bomaanslag uitvoerde en daarna een bloedbad aanrichtte op het eiland Utoya, heeft de actualiteit weeral gehaald. Deze keer doormiddel van enkele banale klachten over zijn gevangenis. Dat Breivik een persoon is met vreemde trekjes en overtuigingen en daardoor vaak in de actualiteit verschijnt moet ik waarschijnlijk aan niemand bijbrengen. Deze keer vond ik het echter een zeer flauwe manier. Ik vind het ironisch dat een man eerst 77 mensen vermoord en enkele maanden later klaagt omdat hij geen hydraterende crème mag bezitten.

lien.lauwers
13th November 2012, 12:34
Zulke artikels zou men beter gewoon niet publiceren. Het enige dat deze man wil is zo veel mogelijk in de media komen, hoe dan ook. Aangezien dat het enige is wat hij nog heeft zal hij er dan ook alles aan doen om de kranten te halen. Stop daar dus gewoon mee, zo kan hij er niet meer van genieten en moeten wij ons niet meer ergeren/kwaad maken.

Malou
21st November 2012, 10:59
Dit is dus duidelijk een 'boecht' artikel, zoals wij het zo mooi noemen. Dit is inderdaad het publiceren niet waard, maar we lezen het toch maar weer, dus de media heeft zijn slag weer binnen. Anders Breivik is een mediafenomeen geworden, en dat is volgens mij precies wat hij wou, dus proficiat journalisten.