Inloggen

Bekijk de volledige versie : "Niets doen helpt in ieder geval niet"


H*ndrik.Peeters
11th November 2012, 13:57
"Niets doen helpt in ieder geval niet"

In Genk stappen duizenden mensen mee in de "Mars voor de toekomst" tegen de geplande sluiting van Ford Genk. De solidariteitsmars voor het personeel van Ford Genk is een initiatief van de vakbonden, de stad Genk en de provincie Limburg.


Bij de start waren er naar schatting 15.000 mensen aanwezig, maar dat aantal kan nog groeien. De organisatoren hopen op enkele tienduizenden deelnemers.


Zowat alle burgemeesters uit de provincie zijn aanwezig evenals tal van andere politici. Er zijn optredens door onder meer Rocco Granata om de massa op te warmen.

De mars moet een vreedzaam en familiaal gebeuren worden en er zijn dan ook veel gezinnen met kinderen aanwezig. "We hopen dat het kindvriendelijk blijft en dat er geen incidenten zijn zoals in Keulen", zegt een van de betogers. "Al moet het natuurlijk ook geen feestje worden."

De protestmars is niet zo zeer de bedoeling om de sluiting van Ford Genk te vermijden, dan wel een vraag aan de politici om de toekomst van de Limburgse economie te verzekeren. "We hopen dat dit toch iets uithaalt, maar hoe dan ook: niets doen helpt al helemaal niet", zegt een betoger. "Uit zichzelf zullen ze het in ieder geval niet doen."

Door de sluiting van Ford Genk zullen de 4.300 werknemers hun baan verliezen. Met de toeleveranciers erbij, zou dat banenverlies kunnen oplopen tot ongeveer 10.000 jobs. Ford Genk is de belangrijkste werkgever in Limburg.

bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/limburg/121111_Genk_mars

Mening :

Niets doen helpt in ieder geval niet.

De sluiting van de vestiging van Ford in Genk zorgt voor heel wat persoonlijke drama’s. Mensen verliezen hun job en inkomen. Dat zorgt voor heel wat onzekerheid.
Wat rest hen nog?
Solidariteit. Samen het slechte nieuws verwerken. Deze manifestatie is dan ook een soort van rouwproces.
Want de harde realiteit blijft:
de Belgische politiek kan niet op tegen de macht van grote internationale bedrijven. Zoals al eerder is gebleken in andere dossiers.

In tijden van crisis gaan er duizenden banen verloren, meestal in alle anonimiteit. Gelukkig is dit niet zo voor de werknemers van Ford Genk. Hun ontslag raakt een groot deel van Vlaanderen in het hart.
De pers en de politiek volgen dit van nabij op.

michiel.bouwen
11th November 2012, 14:06
GENK - Vanmiddag gaat in Genk de ‘Mars voor de Toekomst’ van start en dat zal iedereen geweten hebben. Voor de mars, die de werknemers van Ford Genk een hart onder de riem moet steken, zijn kosten noch moeite gespaard. Totaal prijskaartje: 100.000 euro. ‘Maar door de sponsors wordt dat bedrag meer dan gehalveerd’, zegt burgemeester Wim Dries.
Genk maakt zich op voor een historische solidariteitsmars vanmiddag. Om halfeen stipt vertrekken de deelnemers naar C-Mine, de vroegere mijnsite van Winterslag, waar ze optredens van artiesten en toespraken van vakbonden zullen bijwonen. Hoeveel betogers er precies verwacht worden, wil burgemeester Wim Dries niet gezegd hebben. Maar het zullen er veel zijn. Heel veel. De cijfers gaan van 20.000 tot zelfs 40.000 sympathisanten. En dat vraagt het een en ander aan organisatie.

‘De kosten om zoiets in goede banen te leiden, lopen snel op’, geeft de burgemeester van Genk toe. ‘Je moet in podia voorzien, grote schermen, toiletten... Dat kost veel geld. Het schepencollege heeft afgelopen week een bedrag van 70.000 euro goedgekeurd. Maar intussen worden de kosten van de mars op zo’n 100.000 euro geraamd. En dan zijn de lonen van het veiligheidspersoneel en onze ambtenaren nog niet meegerekend.’ Gelukkig zijn er genoeg sponsors om de kosten te drukken. Dankzij de bijdrage van De Lijn, dat onder meer de brandstof betaalt en zijn chauffeurs gratis laat rijden, wordt de effectieve kostprijs met een vijfde verlaagd.

‘Snel nadat ons gevraagd werd in bussen te voorzien, stelden chauffeurs spontaan voor om onbezoldigd te werken’, zegt woordvoerster Sonja Loos. ‘Daarmee wil De Lijn het signaal geven dat wat in Ford Genk gebeurt, ons allemaal raakt. We zijn ons bewust van de moeilijke situatie van het Ford-personeel en willen dat duidelijk maken aan de rest van Vlaanderen. Wat wij nodig hebben, is een goed toekomstplan voor Limburg. Het openbaar vervoer speelt daar een belangrijke rol in.’

Andere belangrijke financiers zijn de frisdrankengigant Coca-Cola, die geen winst neemt op de verkoop van blikjes, en bierproducent Cristal-Alken, die de mars logistiek ondersteunt. Dankzij die ‘weldoeners’ zal de uiteindelijke kostprijs rond de 30 à 40.000 euro liggen.

‘We denken dat we op alles voorbereid zijn’, meent burgemeester Dries. ‘Nu is het gewoon wachten op volk. Hoeveel mensen er ook mogen komen: ik ben met elke man of vrouw tevreden.’

Uit: De Standaard

Mijn mening:
Ik vind het belangrijk dat er veel steun komt vanuit de rest van de bedrijven in België. Zo zie je maar hoeveel solidariteit er kan bestaan, of is dit misschien een stiekeme vorm van reclame? Misschien schreeuwen de bedrijven: 'kom maar bij ons werken, wij hebben het goed voor voor jullie'

Sanne.Nuydens
11th November 2012, 17:03
Het is mooi om te zien dat mensen bij tegenslag zodanig bij elkaar kunnen komen.
De werknemers van Ford Genk gaan moeilijke tijden tegemoet en het is voor hen ongetwijfeld een hart onder de riem dat alle Belgen met hun lot inzitten!
Wat de algemene situatie betreft; ik hoop dat men vanuit de overheid de economie voldoende kan stimuleren om zoveel mogelijk nieuwe jobs te creëren in de regio. Anders ziet het er erg slecht uit voor de provincie Limburg...